'Scootmobiel net zo gevaarlijk als Stint'
Jarenlang werd er aangenomen dat het relatief hoge aantal dodelijke ongelukken met scootmobielen vooral te wijten was aan de hoge leeftijd van de gemiddelde bestuurder ervan. Na het dodelijke ongeval met de Stint in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen, beweren onderzoekers nu dat het remsysteem van de meeste scootmobielen op dat van de Stint lijkt en dus levensgevaarlijk is.
Lees ook: Vier kinderen dood na botsing trein en bakfiets in Oss
Verreweg de meeste scootmobielen hanteren een gecombineerd rem- en gassysteem: om te remmen moet het gas worden losgelaten. Klinkt logisch, maar druist volledig tegen de natuurlijke reflex van de mens in. In een panieksituatie grijp je namelijk juist het stuur vast in plaats van het los te laten aldus verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.
Lees ook: Onderzoeker: 'Stint is onbetrouwbaar'
Onderzoeker Peter Coppes onderzocht eerder de Stint al op technische mankementen en zijn oordeel was niet mals: De Stint zou volkomen onbetrouwbaar zijn. Enkele dagen later werd, na onderzoek door LTO, op 2 oktober de Stint volledig verboden op de openbare weg. Het programma Kassa van BNNVARA wil Coppes vragen om ook onderzoek te doen naar het ontwerp, de assemblage en technische functionaliteit van de meest gebruikte scootmobielen.
'Scootmobiel even gevaarlijk als Stint' (Foto ter illustratie ©pxhere)
Veel scootmobielen hebben ook zo'n duimhendel dus om nu te roepen dat De scootmobiel onveilig is vind ik ook weer overdreven.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Nee, goed dat die beerput nu opengaat!
Puur kostenbesparing, een heftruck of een elektrische auto heeft wel een gescheiden remsysteem.
Maar met scootmobiels is t meestal het schap rode wijn die eraan gaat in de supermarkt, ipv 4 kinderen op een spoor.
Alle vervoersmiddelen met hetzelfde systeem om gas te geven maar verbieden dus.
Brommers, scooters, snorfietsen, elektrische fietsen, motoren.
Want, veel te gevaarlijk, in een panieksituatie is je instinct om de gashendel verder open te draaien.....
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
En ik heb eerlijk gezegd nog geen scootmobiel gezien die je met de voet bediend, met alle die ik ken word of met een handvat/gashendel of met duimhendel gas gegeven en hebben de meesten net als op een fiets handremmen.
Misschien ben je in de war met een botsauto op de kermis.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Zo kan je dus alles gaan verbieden.
Of misschien moeten we bij het rijexamen de paniekreactie van de persoon testen: iedereen die fout reageert geen rijbewijs!
Met de betrokkenheid van kinderen, reageert iedereen gewoon - al dan niet terecht - harder en feller. Zelfs doorgewinterde hulpverleners hebben altijd grotere moeite als ze met kinderen als slachtoffers te maken krijgen. Ze zien bij wijze van spreke dagelijks de meest gruwelijke taferelen, maar de ongelukken met kinderen raken ze nooit meer kwijt.
Die reactie zie je nu feitelijk ook. De focus ligt in de eerste plaats op de Stints zelf, omdat daar dagelijks heel veel kinderen mee werden vervoerd. En met de wetenschap dat veel brommobiels dezelfde constructie hebben, komen deze dan ook al snel in beeld.
Alles bij elkaar zouden een betere instructie en wat voorlichting best afdoende kunnen zijn. Maar voorlopig is iedereen vooral bang om voor de simpele oplossing te kiezen. Iedereen is als de dood om een besluit te nemen, waarna er over een jaar toch weer een ongeluk gebeurt.
Elk voertuig is gevaarlijk en onveilig in de verkeerde handen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Er zullen altijd ongelukken blijven gebeuren, met alle voertuigen die er maar bestaan.
Risico's verminderen ja, maar het geheel voorkomen nooit.
En 99 van de 100 keer is het ongeluk toe te wijden aan de bestuurder van het voertuig en niet het voertuig zelf.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Ik snap ook niet waarom er nooit een remhendel opgezet is (kostenbesparing zeker)
foto
En deze..
foto
En deze..
foto
En deze..
foto
En nog zo'n 100 modellen met handremmen.
En ja, er zijn ook modellen zonder handrem.
Zoals deze.
foto
Zie je de verschillen in de vorm van het stuur, als het een 'fietsstuur' is zitten er handremmen op.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Wat is dat toch, dat jij een probleem lijkt te hebben met mensen die veiligheid aan de kaak stellen? Bij ieder bericht zit je er als door een wesp gestoken bovenop om meteen "fake news" van de daken te schreeuwen.
Kijk. In feite kun je met een oldtimer net zo veilig rijden als met de meest veilige en moderne Volvo. Als je maar normaal en voorspelbaar rijdt. Als je daarentegen als een mongool met een Volvo rijdt, ben je net zo goed een gevaar op de weg.
In het geval van de Stints ligt het in zoverre anders, dat de bediening afwijkt van wat vrijwel alle verkeersdeelnemers gewend zijn. met daar bovenop de constatering dat de noodstop ook nog wat duidelijke problemen oplevert. Ik kan me dan voorstellen dat sommigen dat dan graag verandert zouden willlen zien.
Het gaat om het gas geven.
Staat letterlijk in het bericht.
Daarbij is het een leugen dat verreweg de meeste scootmobielen een combi systeem hebben, verreweg de meesten hebben handremmen en zelf degenen die geen handrem hebben hebben een aparte remknop op het stuur.
En wat is het probleem met jou dat alles maar verboden moet worden omdat er wel eens een ongeluk mee gebeurt.
Waarom doe jij mee aan dat paniekzaaien?
En bijna alle gevallen met ongelukken met een voertuig ligt het aan de bestuurder, niet aan een gebrekkig voertuig.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Waar zeg ik dat het verboden moet worden?
In een eerdere reaktie zei ik al over die bolderbak dat ze bijvoorbeeld een vaardigheidsbewijs alsmede een theorieexamen verkeer verplicht zouden kunnen stellen, zoals dat met zowat alle andere voertuigen al het geval is. Zeker als je er ook nog eens andermans kinderen mee vervoert. Maarja dat stuk delete je voor het gemak weg toen je een reaktie gaf.
En als die voertuigen dermate onveilig zijn dan kun je het in de huidige vorm verbieden en toelaten nadat de nodige aanpassingen gedaan zijn bijvoorbeeld het verplicht stellen van een handrem.
Moet je soms lopen naar je werk, nu de bolderkar niet de straat op mag?
En dat geldt voor de Stint ook. Als ze volgend jaar voor 100% door de RDW-keuringen heen komen, is er het jaar daarop toch weer iemand die al rijdend drie secondn niet oplet en door rood rijdt.
Een kennis van mij heeft net een scootmobiel via de wmo, cak weet ik veel welke instantie, een scootmobiel gekregen, gehuurd, geleend, voor een kleine bijdrage maar zonder handrem.
Daarom hebben de meeste scootmobiels en de Stint een extra handrem.
Je laat het gas los en drukt de handrem in.
Vergelijk het met fietsen, je houd op met trappen en je komt tot stilstand, wil je sneller stilstaan gebruik je de handremmen.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
En de prijs maakt niet zoveel uit, de meeste mensen krijgen een scootmobiel vergoed vanuit de WMO.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Sterker nog, ik moet mijn voet ervan af halen en vervolgens nog eens een ander pedaal indrukken.
Stint is dus nog eenvoudiger, gezien maar de helft van deze actie is vereist.
Moet je auto's ook onderwerpen aan het onderzoek.
Blijft toch een kwestie van rijvaardigheid. En ouderen zijn vaak niet meer zo vaardig en zijn nu precies degene die er in rijden.
Wel opletten hoe cijfertjes tot stand komen, he onderzoekers.
Standaard hebben ze een duim gas hendel.
Alleen als iemand iets aan zijn handen niet werken word er een voet gas geplaatst.
Die scootermobiel word namelijk aangepast op de persoon.
De standaard model heeft duim hendel.
Kan het weten heb er een hier nieuw staan namelijk
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Ik heb het uiteraard over de scootmobiels waar het in het artikel waar we op reageren om gaat, niet op wat jij er allemaal bij betrekt.
De uitspraak 'de scootmobiel is onveilig' is gewoon bullshit.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Wat ik wel zeg is dat je ook bepaalde veiligheidseisen mag, nee eigenlijk moet stellen aan voertuigen die louter door overmacht bij een ongeval betrokken raken.
Het is leuk als jij een goede en voorzichtige chauffeur bent, maar als die gek die door rood knalt dan op mij moet botsen zit ik liever in die Volvo dan de oldtimer (tenzij de oldtimer zo'n halve tank is waar Hitler en zijn generaals zich in lieten verplaatsen uiteraard).
Vertel me eens, welk type zie jij verreweg het meest hier?
Verreweg het meest gebruikte type scootmobiel is een type zoals dit:
foto
Fiets/brommer/motor stuur met handremmen, hoewel dit natuurlijk wel een erg luxe uitvoering is...
En neem dat maar aan van iemand die WEL in Nederland woont en er dagelijks door meerdere dreigt omver gereden te worden.....
Ik wil deze
foto
foto
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken