Beslissing FIA over invoering halo op 15 juli
Op 15 juli maakt de autosportbond FIA bekend of de omstreden halo gaat worden ingevoerd in de Formule 1 vanaf volgend seizoen. De roep om een halo kwam na de dodelijke ongelukken van Jules Bianchi tijdens de GP van Japan in 2014 en IndyCar-coureur Justin Wilson, die op zijn hoofd werd geraakt door een wiel.
Ferrari en Red Bull hebben gedurende het huidige seizoen al twee concepten van een cockpitbescherming getest. Ferrari kwam met een halo-constructie, Red Bull met een aeroscreen. Het concept van de aeroscreen wordt voor 2018 opnieuw onderzocht, maar is uitgesloten voor 2017.
"Er is nog veel werk te verzetten voordat we de halo kunnen introduceren. We zijn nog aan het testen, we voeren binnenkort weer overleg met de teams en er zijn de implicaties voor het ontwerp van het chassis," vertelde Laurent Mekies van de FIA. "We hebben dus te maken met deadlines die we niet verder voor ons uit kunnen schuiven en daardoor gebeurt alles in de hoogste versnelling."
Bianchi kwam enkele maanden na zijn ongeluk te overlijden