App maakt einde aan zoektocht naar laadpunten
Een speciale app moet een eind maken aan de zoektocht van elektrische rijders naar oplaadpunten. Via de zogeheten social charging-app kunnen de gebruikers op een efficiënte manier laadpalen met elkaar delen.
De stad Den Haag is de eerste gemeente die zo'n duizend laadpunten heeft aangesloten op het systeem van initiatiefnemers Gertjan Geurts en Gerwin Hop. Binnen enkele maanden willen ook steden als Rotterdam, Amsterdam en Utrecht hun laadpalen op de app aansluiten. Zowel publieke palen als privé-laadpalen zijn via de app te zien.
Omdat er steeds meer elektrisch auto's rijden, is er meer vraag naar laadpunten. Er worden wel palen bijgeplaatst, maar dat kan niet onbeperkt. Bovendien staan auto's nu vaak uren achter elkaar te laden, terwijl dat helemaal niet nodig is. Een paar uurtjes opladen kan voldoende zijn. Via de social charging-app kun je zien wie er staat op te laden en vragen wanneer hij of zij weer weggaat of dat diegene de auto even wil loskoppelen. Dit kan naar keuze ook anoniem.
Voordelen
"Elektrische rijders zijn nu tijdens het opladen op afstand bereikbaar voor rijders die later ook willen laden. Elektrische rijders hebben zo meer zekerheid over oplaadmogelijkheden, laadpalen worden beter benut, de kosten voor investeerders als gemeenten kunnen omlaag en er zijn relatief minder parkeerplaatsen voor elektrische auto's nodig", somt Geurts de voordelen op.
Netbeheerder Stedin uit Rotterdam is partner in het initiatief. "Slimme oplossingen zijn de komende jaren nodig om voldoende capaciteit op onze energienetten te houden en vraag en aanbod van stroom op elkaar af te kunnen stemmen. Een app als social charging helpt om inzicht te krijgen in het laadgedrag van Nederlanders en dus hoe onze netten worden gebruikt", aldus Marko Kruithof, manager duurzaamheid Stedin.
App maakt einde aan zoektocht naar laadpunten (Foto: BuzzT)
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
En dan? aanbellen om te vragen of je op kosten van de buurman je auto mag opladen?
-Jeremy Clarkson-
Daarnaast:
Even vragen of hij/zij naar zijn auto kan komen, zo nee: Heb je even om in te breken..
-Jeremy Clarkson-
Van vreemde smetten vrij,
Je kon/kan precies hetzelfde doen bij gewonen betaald parkeren
- parkeermeter die aftelt of er ligt een bonnetje achter de voorruit met de exacte tijd wanneer die auto daar weer weg moet
Al zie je iemand net zn auto aan een laadpaal hangen kun je er makkelijk vanuit gaan dat die niet binnen 5 minuten terug is, heb je die app echt niet voor nodig hoor.
Het lijkt me stug dat ze die laadpalen in onverlichte steegjes hebben geplaatste waar elke crimineel eens rustig die auto kan open breken zonder gezien te worden...
Mag ik om 22:00 de paal overnemen ? Scheelt je uren wachten.
Ik zie kansen.
Van vreemde smetten vrij,
Ik rij nu nl lpg en omdat ik aan de belgische grens woon kost dat 2.5 ct p/km aan brandstof.
Wel onhandig als je zo'n electrische auto net zo vaak moet opladen als je telefoon en je bij bepaalde afstanden rekening moet gaan houden dat je in de problemen kan komen.
En "even" tanken is er ook niet bij, met een supercharger duurt het bij een Tesla S al een uur, met een dubbele 240 volt lader 4 uur en 15 minuten en met een enkele lader 9,5 uur.
En daar kan je dan 425KM mee rijden voor ie weer leeg is en je weer minstens een uur moet laden bij een supercharger.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken