Ferrari mogelijk toch niet akkoord met nieuw kwalificatiesysteem
Ferrari gaat mogelijk toch niet akkoord met het nieuwe kwalificatiesysteem dat halverwege komend seizoen in zou moeten gaan, zo liet Ferrari-chef Sergio Marchionne blijken. Vorige week werd er nog unaniem ingestemd met het voorstel voor een nieuw kwalificatiesysteem, maar Marchionne zet er nu toch zijn vraagtekens bij.
Het nieuwe kwalificatiesysteem lijkt op het huidige systeem, maar in plaats van het alleen af laten vallen van coureurs aan het eind van een sessie, zou er met het nieuwe systeem elke anderhalve minuut iemand moeten afvallen. Hierdoor zouden alle wagens gedurende de kwalificatie constant op de baan moeten rijden.
"Ik denk dat we meer discussie nodig hebben over het nieuwe systeem. Ik weet niet of Ferrari de huidige plannen van Formule 1-baas Bernie Ecclestone kan accepteren", vertelde Marchionne op een persbijeenkomst. "Ik denk niet dat ieder team het eens is met het huidige voorstel. We moeten het beter begrijpen en niet het hele systeem overhoop willen halen."
De invoering van het nieuwe systeem staat gepland voor de Grand Prix van Spanje op 15 mei, omdat de software niet op tijd klaar zou kunnen zijn voor de seizoensopener in Melboune over twee weken. Of het nieuwe systeem ook daadwerkelijk wordt ingevoerd wordt vrijdag bepaald door het World Motor Sport Council.
Ferrari mogelijk toch niet akkoord met nieuw kwalificatiesysteem (Pro Shots / Zuma Sports Wire)
Hoopte dat het nieuwsbericht zou zijn dat Ferrari tegen het nieuwe halo systeem zou zijn wat ze in 2017 willen introduceren, dat zou pas echt afbraak zijn aan de sport
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Ferrari is daarom terecht niet akkoord en ik snap niet dat de andere topteams wel akkoord zouden zijn.
Dit systeem is enkel interessant voor de tragere teams omdat ze meer kans gaan hebben op een stunt.
Uiteindelijk draait het altijd om Q3 en dat veranderd in dit systeem ook niet.
Voor mij hoeft het ook geen uur te duren, het oude systeem (maximaal 12 ronden per wagen) vond ik best goed: bij mooi weer keer ik enkel de laatste 10min en had ik alles gezien.+
Ik begrijp dat de F1 meer spektakel wil brengen om tickets te kunnen verkopen, maar dit nieuwe voorstel lijkt mij net zeer ingewikkeld om te volgen van op de tribune.
En je hoeft niet constant een snelle tijd te rijden. Een snelle tijd in de eerste 7 minuten is genoeg om door te gaan. Alleen de coureurs in de gevarenzone moeten steeds een snellere tijd rijden om niet af te vallen.
\[b\]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."\[/b\] - Joe Saward
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken