Dijsselbloem: geen deadline voor Griekenland
De financiële problemen van Griekenland nemen steeds verder toe, maar een deadline voor een akkoord met de eurolanden is niet te stellen. Dat zei minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem vrijdag rond de voorjaarsvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in Washington.
"Er gaat veel tijd verloren, het programma is met vier maanden verlengd, daarvan zijn er alweer twee voorbij", zei de eurogroepvoorzitter. "Eind april zou het programma eigenlijk heronderhandeld moeten zijn, zodat het vervolgens over de implementatie kan gaan. Dat zullen we niet meer halen, dus ik ga geen nieuwe deadlines stellen."
Dijsselbloem wees erop dat het voor Griekenland steeds moeilijker wordt om het geld voor de volgende betalingsverplichtingen bij elkaar te krijgen. "De volgende grote betaling is op 12 mei. Mogelijk dat ze daar ook weer doorheen komen, maar het wordt steeds lastiger en de risico's nemen toe. Dat motiveert mij, en hopelijk ook hen, om te proberen snel tot een nieuw pakket te komen."
[ Bericht gewijzigd door Romanus op vrijdag 17 april 2015 @ 23:36 ]
Een nieuwe betalingsregeling of geld uit een ander potje. Al was het alleen maar om Rusland geen invloed te laten hebben op Griekenland.
MCB radio 747KHz Middengolf
Zijn er nog niet genoeg mensenlevens geruïneerd?
staatsbedrijf griekse spoorwegen 1miljard per jaar verlies.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hellenic_Railways_Organisation
goedkoper als ze de treinreizigers met de taxi vervoeren.
http://www.bbc.com/news/magazine-18032721
http://www.theaustralian.(...)ay3ubk-1227239913787
dit is ex. de belastingen die zijn ontdoken.
Ik heb mijn eigen gedachten daarover. Het is natuurlijk mooi en goed dat milieu belangrijker is dan geld. Totdat het geld op is. Dan begint de ellende.
De spoorwegen zijn zeer belangrijk voor goederenvervoer. Ze zijn in feite minder belangrijk voor personenvervoer. Voor goederen is het het waard om ze van een centraal punt op te halen en naar andere punten te brengen. Voor mensen niet, die willen van deur tot deur gaan.
Ik vraag me af of het niet beter voor de economie zal zijn om minder personen per trein te vervoeren. De ruimte op het spoor kan dan voor goederenvervoer ingezet worden. Dat scheelt vele langeafstandstrucks. Maar zal meer korteafstandstrucks opleveren. Dat vlakt misschien uit.
Daarmee komen er minder trucks op de snelwegen, dus minder files en minder ongelukken. Er komen dan wel meer taxi's, maar dat zijn professionele rijders, dus je kan wel zeggen dat de doorstroming beter zal worden en het niet meer ongelukken zal opleveren.
Er zullen minder mensen een auto kopen, wanneer ze een taxi kunnen gebruiken voor de keren dat ze willen reizen. Er zullen ook wel meer auto's verhuurd worden. Je kan regels stellen aan taxi's en huurauto's, dus dat hoeft niet onnodig meer vervuilend te zijn.
Er komt ruimte vrij in de binnensteden, want de stations kunnen weg. Nieuwe goederenstations kunnen buiten de steden gebouwd worden. En misschien is het zelfs rendabel om het spoor om de steden heen te laten lopen. Maar in ieder geval kun je bij het spoor vrij makkelijk geluidswering plaatsen, om de extra herrie van het goederenvervoer aan te pakken. De treinen kunnen dan goedkoper (want er hoeft niet zo veel geld in geluidsdemping gestoken te worden).
Die geluidswering maakt het ook moeilijker om de trein als zelfmoordinstrument te gebruiken.
De overgangen kunnen weg, wat de doorstroming van het verkeer in de stad ook weer verbeterd.
Ik zie vele voordelen. Genoeg om het idee serieus te nemen en de rekenkamers erop te laten zetten.
Een probleem met de EU is dat het de aandacht van de miljardairs afleidt van hun eigen land. Miljardair zijn is leuk, maar in een kapitalistisch systeem zijn miljardairs degenen die de vooruitgang in een land stuwen. Ze investeren strategisch, en ze hebben geld om klappen op te vangen. Als het slecht gaat met de economie van een land, dan zijn het de miljardairs die de mogelijkheden hebben om de boel weer vlot te trekken. Liever eigen geld in een land steken, dan geld in het buitenland lenen.
Wat doen de EU miljardairs om de problemen in Griekenland op te lossen? Een Duitse miljardair zou geen 2 miljard aan Griekenland schenken. Maar als het slecht gaat met zijn eigen land, zou hij dat wel doen. Maar we zijn tegenwoordig EU. Dus die Duitse miljardair zou dat WEL moeten doen. Misschien dan niet schenken, maar wel investeren en zijn verlies nemen wanneer het mislukt. Net als een Griekse miljardair zou doen.
Zo zie je dat we eigenlijk gevangen zitten in een grijs gebied tussen nationalisme en federalisme. Door het nationalisme, wil het federalisme niet goed lukken.
Als de EU succesvol wil zijn, zal ze federalisme moeten voortrekken boven nationalisme. Dat betekent dat ze geld van het ene deel van de federatie moet doorsluizen naar het andere deel. En zonder daar iets voor terug te verwachten, want het heeft geen zin om een land geld te geven en het vervolgens af te knijpen. Dan kan dat geld alleen gebruikt worden om gaten te vullen.
De EU doet een aantal dingen fout. Het zou goed voor beide zijn als de EU simpelweg niet zou nadenken in 'wij en Griekenland' en Griekenland niet in 'wij en de EU'. Er moet niet gekeken worden naar wat een land zou kunnen opleveren. Er zijn afspraken gemaakt, en daar moet aan gehouden worden. Nieuwe afspraken maken, uitzonderingen gaan maken op het moment dat het verkeerd loopt, dat is oneerlijk. De voorgaande afspraken moeten misschien aangepast worden omdat ze niet voldoen. En die afspraken moeten dan gewoon weer voor iedereen gelden, for good or for bad. Zo maak je een unie
Maar dat schijnt nogal moeilijk te zijn voor de invloedrijke mensen van de EU.
Als die belasting toch niet betaald kan worden, dan is het beter om die kwijt te schelden. Als je dat geld toch nooit zal krijgen, dan kun je je er beter niet door laten afleiden.
Kwijtschelden, en er wel voor zorgen dat nieuwe belastingen wel betaald zullen worden. De mensen die hun belasting niet kunnen betalen komen dan op 0 te staan, en krijgen dan de kans om hun belastingbetalingen wel op orde te krijgen. En dan heb je een basis om weer verder te bouwen.
Hoppa, instant economische boost, ten koste van iets dat je toch al nooit zou krijgen.
Het doet even pijn, sommige plannen zullen een tijdje de ijskast in moeten. Maar het is ook meteen een reality check. Er zullen prioriteiten voor de reeds lopende en de toekomstige plannen gesteld moeten worden. De goede plannen zullen overblijven, terwijl de onzinnige plannen hun welverdiende dood zullen krijgen.
Het zal een paar mensen arm maken. Maar die mensen dachten alleen maar dat ze rijk waren. Als je geld hebt ben je het al kwijt op het precieze moment dat je het in een onzinnig plan steekt. Als je het in een onzinnig plan steekt, en de jaren daarop toch gaat proberen je geld en je plan te redden, ben je eigenlijk geld aan het stelen van andere mensen.
Edit:
En om het even door te trekken: als het echt helemaal mis loopt met dat 'redden' van je geld, dan krijg je Oekraïne. In plaats van dat je geld van andere mensen aan het stelen bent, loopt het uit in het stelen van levens van andere mensen. Dat is waarom elke oligarchie zo levensgevaarlijk is.
Dit wordt gedaan voor de superrijke grieken die op wereld niveau een en ander in de melk hebben te brokkelen.
Het maakt niet een paar mensen arm maar heel veel.
http://nos.nl/video/24548(...)n-offer-brengen.html
ze varen met buitenlandse vlaggen en betalen hierdoor bijna geen belasting.
het was kabinet Lubbers die voor de euro hadden getekend.
Als de EU dat niet doet, dan zullen die families ooit eens gaan proberen een oligarchie van de EU te maken. Dus kunnen we ze beter nu meteen maar al in de kiem smoren. Maar geef ze wel eerst een eerlijke kans om zelf het juiste te doen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken