Renault: "Geluid F1-motoren kan niet worden aangepast"

Er wordt sinds de start van dit seizoen veel geklaagd over het geluid van de nieuwe Formule 1-motoren. De nieuwe V6-motoren produceren niet het gewenste geluid voor het publiek en onder andere Bernie Ecclestone en Jean Todt hebben al gezegd pogingen te gaan wagen om dit aan te gaan passen.

Volgens Renault-coryfee Rémi Taffin is het echter niet makkelijk om zomaar het geluid spectaculairder te maken. "Er zijn namelijk twee belangrijke factoren die ervoor zorgen dat de nieuwe motoren klinken zoals ze klinken: het toerental en de turbo", legt Taffin uit in gesprek met Autosport. "Door de nieuwe regels maken de motoren een stuk minder toeren dan voorheen. Tot en met vorig jaar maakten de motoren 18.000 toeren, maar de V6-krachtbronnen van dit jaar komen eigenlijk niet boven de 12.000 uit."

"Het maximum toerental is door het nieuwe reglement weliswaar op 15.000 bepaald, maar aangezien het brandstofgebruik flink aan banden is gelegd, laat geen van de motorleveranciers hun krachtbron op meer dan 12.000 toeren draaien."

Ook de herintroductie van de turbo heeft zijn invloed op het geluid, daar deze volgens de Fransman werkt als een demper voor het motorgeluid. Een oplossing voor deze twee factoren is er op korte termijn niet. "Het veranderen van de uitlaat heeft geen nut, omdat de turbo er nog altijd tussen zit. Het enige wat zou werken is het verhogen van het toerental, maar dan moet ook het brandstofgebruik omhoog en worden de motoren weer een stuk minder zuinig", zo wijst Taffin op datgene wat de FIA juist niet wil.