ANWB bepleit ander systeem verkeersboetes
Nederland gebruikt verkeersboetes om de rijksbegroting te dichten, niet om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat stelt de ANWB maandag in een brief aan de Tweede Kamer. De ANWB, die wil dat boetes worden ingezet om de verkeersveiligheid te verbeteren, wil dat het systeem voor verkeersboetes grondig wordt herzien.
Verkeersboetes zijn de afgelopen jaren steeds hoger geworden. Vorig jaar werd er een miljard euro mee opgehaald. De relatie tussen de hoogte van de boetes en de ernst van de overtreding wordt volgens de ANWB echter steeds onduidelijker. De ANWB noemt dit een slechte zaak. "Dit zijn wel essentiële factoren voor een effectief boetebeleid. Van verkeersboetes moet een educatieve werking uitgaan. Dat gebeurt niet door ze automatisch te verhogen."
De Nederlandse verkeersboetes behoren tot de hoogste in Europa, aldus de ANWB. Het aantal verkeersdoden is ondanks de verhogingen stabiel, terwijl het aantal gewonden wel stijgt. De politie laat steeds minder vaak automobilisten stoppen.
Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) moet volgens de ANWB het huidige stelsel onder de loep nemen. "Menige weggebruiker ervaart een bon niet als een correctie op verkeerd gedrag, maar als vervelende bijkomstigheid. Dat zou moeten veranderen."
Opstelten zou daarbij onder meer moeten meenemen dat er bij boetes een logische relatie is met de ernst van de overtreding. "Overtreders passen hun gedrag eerder aan als zij de sanctie als logisch beschouwen." Ook moet er gerichte handhaving op maat komen. Zo moet ook worden gewerkt met waarschuwingen. Verder moet binnen 24 uur een acceptgiro op de mat vallen, inclusief een bewijsstuk.
De Tweede Kamer spreekt binnenkort over het boetebeleid.