Huizenbezitters doen huilie huilie
Huiseigenaren die kampen met een hypotheekachterstand zijn ontevreden over de manier waarop hun bank de problemen aanpakt. Bankmedewerkers zouden slecht luisteren en zich onvoldoende verplaatsen in de situatie van de klant. Ook denken de banken nauwelijks mee over oplossingen. Dat schrijft de Vereniging Eigen Huis vrijdag op basis van eigen onderzoek.
De helft van de woningbezitters vindt de bank waar ze hun hypotheek hebben zeer slecht. Een kwart houdt het bij de beoordeling slecht. Vijftien procent is wel tevreden over de opstelling van de bank. Eigen Huis ondervroeg driehonderd huiseigenaren, aangesloten zijn bij 27 geldverstrekkers.
Eigen Huis concludeert dat er bij betalingsproblemen een groot verschil is tussen wat banken zeggen en wat klanten ervaren. Klanten die vrezen voor betalingsproblemen kunnen daarover niet in gesprek, zegt de vereniging. Ook zouden banken enkel dreigen met deurwaarders of gedwongen verkoop. De belangenbehartiger gaat de problemen met de betreffende banken bespreken.