Nederlandse reclamespot wordt tweede in Cannes
De reclamespot Hoe Kom Je Er Op? van studenten van de Nederlandse Filmacademie is in Cannes gedeeld tweede geworden tijdens de uitreikingen van de Young Director Awards. De eerste prijs ging naar een Duitse spot, Frenki, de andere tweede prijs ging naar het eveneens Duitse Mercedes-Benz - The Journey.
De spot van de studenten over hun eigen opleidingsinstituut duurt nog geen twee minuten. Hij valt op door de snelle wisseling van uiteenlopende decors, die door zowel simpele als vernuftige filmtrucage naadloos in elkaar overlopen.
Zo is te zien hoe een zwangere vrouw een buitenaardse baby baart, waarna de scène overgaat in een westernfilm, waarna ook nog de set van een politieserie, een rampenfilm, en coulissen met repeterende en zelfs klagende acteurs volgen.
Er is in de spot zeer spaarzaam met speciale effecten omgesprongen, zegt een ingewijde van de Filmacademie tegen Novum Nieuws. De reclamespot van Jonathan Elbers was eerder dit jaar als enige commercial in de categorie Jong Talent genomineerd voor een lamp bij de Art Directors Club Nederland.
Jaarlijks worden in Cannes de beste reclamespots ter wereld bekroond. De Young Director Award is de enige internationale reclameprijs voor beginnende regisseurs en is een initiatief van de CFP. De Young Director Award ondersteunt en promoot sinds 1998 beginnend internationaal creatief talent in commercial filmproduction.