Patiëntenfederatie: drempel zorgklacht hoog

Ontevreden patiënten dienen vaak geen klacht in omdat ze denken dat dat toch geen zin heeft, ze er geen energie voor hebben of geen vertrouwen hebben in een onpartijdige afhandeling. Dat blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van patiëntenfederatie NPCF, die concludeert dat de drempel voor het indienen van een klacht hoog is.

Van de ontevreden ziekenhuispatiënten onderneemt 55 procent geen actie. Bij huisartsen ligt dat percentage op 64 procent. Volgens de NPCF dienen mensen ook vaak geen klacht in omdat ze de relatie met de zorgverlener goed willen houden. Met name in de huisartsenzorg is dat een belangrijk argument.

Een kwart van de ondervraagden geeft bovendien aan niet te weten waar ze met een klacht terechtkunnen. De patiëntenfederatie vindt dat die informatie bij iedereen duidelijk moet zijn.

Veel mensen die ontevreden zijn vinden dat er niet goed naar ze wordt geluisterd. Ook het krijgen van onvoldoende informatie, lange wachttijden en verkeerde doorverwijzingen zijn veel genoemde klachten.

Van de mensen die wel een klacht indienden die tot een gesprek met een klachtenfunctionaris leidde was 45 procent ook over dat gesprek niet tevreden. Ook een gesprek met de behandelend arts beviel 37 procent niet.

De NPCF wil dat de rechten van de patiënt wettelijk beter worden geregeld. De federatie vindt onder meer dat een klachten- en geschillenprocedure voor elke zorginstelling verplicht zou moeten worden.