Dekker blijft bij Jip en Jannekecitotoets
Staatssecretaris Sander Dekker (VVD) is niet van plan de makkelijke versie van de Citotoets af te schaffen. De eenvoudiger toets voorziet volgens Dekker in een behoefte bij leerlingen die wat minder hoge ogen gooien. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de staatssecretaris donderdag dat met de zogenoemde Eindtoets Niveau tegemoet wordt gekomen aan 'reële verschillen tussen kinderen'.
Eind vorig jaar nam de Kamer nog een motie van PVV'er Harm Beertema aan, waarin de Kamer aangaf niets te zien in de makkelijke versie van de toets. Aan de toets die eenvoudiger was, deden dit jaar volgens Dekker ruim 23.000 leerlingen mee, veertien procent van het aantal kinderen dat een Citotoets deed.
Het feit dat een grote groep leerlingen de toets maakt die makkelijker is, is het resultaat van verschillen in prestaties tussen leerlingen, niet de oorzaak daarvan, schrijft Dekker. "Ik vind het niet in het belang van deze leerlingen om ze deze mogelijkheid te ontnemen, zonder te voorzien in een passend alternatief."
Dekker wil uiteindelijk dat elke leerling gaat deelnemen aan een zogenoemde adaptieve toets. Bij deze volledig digitale toets past de inhoud van de opgaven zich automatisch aan aan wat de leerlingen al dan niet beheersen. Voor zo'n landelijke adaptieve toets zijn onder meer centrale ict-voorzieningen nodig en bepaalde soft- en hardware op scholen en aan die voorwaarden wordt nog niet voldaan.
De staatssecretaris schrijft dat als een leerling de Eindtoets Niveau overigens boven verwachting maakt, deze leerling alsnog in aanmerking komt voor een advies voor de theoretische leerweg van het vmbo of de havo. "In die situatie is er alle reden voor de school en de ouders om na te gaan of er sprake is geweest van onderschatting van de leraar, die ertoe heeft geleid dat de leerling is aangemeld voor de Eindtoets Niveau."
Waarom de leerlingen die op basis van hun prestaties die specifieke toets krijgen, dan uberhaupt nog toetsen?
maw, je geeft ze op basis van hun prestaties, een toets om hun prestaties te meten.
Want in de rest van hun leven hoeven ze toch nooit meer met teleurstelling om te gaan. Dus waarom zouden ze dat op hun 12e al moeten meemaken?
Tsja, en dat ze dan later de grensrechter doodschoppen als hij voor buitenspel vlagt... daar kunnen de schatjes ook niks aan doen.
Ik ben op zich niet tegen zo'n differentiatie, maar ik vrees dat de uitwerking ervan gewoon niet goed gaat. De toets wordt steeds belangrijker, terwijl dat helemaal niet de bedoeling is van die toets. Het uitgangspunt is altijd geweest dat advies van de basisschool leidend is, en dat de cito een bevestiging zou moeten geven hiervan. Tegenwoordig... Andersom wil ook nog wel eens voorkomen. Niet geholpen door incompetente onderwijspolitici zoals Ton '50 % haalt een onvoldoende voor de citotoets' Elias, mind.
Ik heb toch al geen vertrouwen in het basisonderwijs en die CITO ook al niet, maar dat is meer persoonlijke ervaring...
Bedrijf waar ik werk passen ze ook de moeilijkheidsgraad aan naar de capaciteit van de werknemers.
En dan bedoel ik dus: Jantje is erg goed in zijn werk en dus moet Jantje voor exact hetzelfde loon 2x zo hard werken als Pietje, want Pietje kan zijn werk niet aan.
Pietje begint namelijk elke keer te huilen als ie overwerkt is.
MAar ja gelukkig neemt Jantje het werk van Pietje er gewoon bij dus het bedrijf merkt er verder niks van.
Pietje durft van zicht te laten horen en geeft aan veel te veel werk te krijgen.
Ik vermoed eerlijk gezegd dat Jantje eerder de oorzaak is van overwerkt personeel dan Pietje zelf. Jantje wekt immers de indruk dat medewerkers prima de hoeveelheid werk aan moeten kunnen.
Wat mij betreft ben je dan niet geschikt voor je baan.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken