Niemand foutloos bij Citotoets
Geen enkele basisschoolleerling uit groep 8 is dit jaar de Citotoets foutloos doorgekomen. Twee jongens maakten een fout. Dat heeft toetsinstituut Cito woensdag bekendgemaakt.
In totaal deden vorige maand een recordaantal van 165 duizend leerlingen aan de test mee. Dat is ruim drieduizend meer dan vorig jaar. Gedurende drie dagen werden ze onderworpen aan tweehonderd meerkeuzevragen over taal, rekenen en studievaardigheden.
Bijna 7800 kinderen haalden de maximale score van 550. Deze leerlingen hebben in totaal achttien of minder fouten gemaakt. De gemiddelde score was 535,1, iets lager dan in 2012. Volgens Cito komt dit vermoedelijk door de groei van het aantal deelnemers. Het best passende brugklastype bij deze score is gemengde/theoretische leerweg en havo.
Net als in voorgaande jaren haalden jongens een iets hogere score dan meisjes. Het verschil tussen jongens en meisjes is iets groter dan vorig jaar. In 2011 was dat verschil juist kleiner geworden. Meisjes scoren overigens beter op het gebied van taal terwijl jongens meer punten halen bij rekenen, wiskunde en studievaardigheden.
De Citotoets moet helpen bij het maken van de keuze voor een passend brugklastype. Op basis van de toets wordt een advies gegeven, dat naast het advies van de basisschool kan worden gelegd.
Geen enkel kind foutloos bij Citotoets (Foto: Novum)
Maar dat laat wel lekker de inkopper open dat ik toch al meende te bespeuren dat de jeugd van tegenwoordig steeds dommer wordt...
Las van de week in de krant dat er zelfs kleutertoetsen zijn! Welke sadist bedenkt die onzin allemaal? 't Is gewoon kindermishandeling.
Ook zonder toetsen weet je wie er naar welke scholen kunnen. Tenzij je de kinderen niet kent, maar wat doe je dan voor de klas?
Alles draait tegenwoordig om cijfertjes, die kinderen zitten constant al in de schoolbanken, nog voordat ze zelfs 6 jaar oud zijn.
foto
Just blame yourself once and move on.
Misschien is de toets moeilijker geworden en is het algemene niveau omhoog gegaan? Statistisch gezien is het zelfs bijna onmogelijk dat dit cijfer elk op eenvolgend jaar of hetzelfde, of hoger zal zijn. Zulke conclusies kan je pas trekken na enkele generaties.
Ik heb zelf trouwens het idee dat de jeugd steeds slimmer wordt...als ik zie wat mijn broertje al allemaal snapt van bijvoorbeeld computers en het heelal en dergelijke. Maar ook dat hij op de basisschool al vroeg met engels en zelfs andere talen moest beginnen....
Er waren 2 kids met slechts 1 fout, maar wel 7800 haalden een maximale score met 18 fouten :S Doen er dan 18 vragen voor spek en bonen mee of is dit gewoon een kuttruc om het gemiddelde omhoog te helpen om het niet te dramatisch te laten lijken?
Dus moeten we dat wegflatteren.
[ Bericht gewijzigd door SickPuppiesNeedLove2 op donderdag 7 maart 2013 @ 17:51 ]
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
Sterker nog, bij een van de laatste multiple choise examen die ik gedaan had, namen ze gewoon aan dat je 25% gewoon goed gokt, waardoor 55% score onvoldoende was en pas bij 55+25 = 80% als voldoende gezien werd....
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
Vind ik het ook vreemd dat de gemiddeld score naar 10-tallen gerekend een 9.7 is?
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
Overigens is die Cito nog niet eens zo vervelend, de ouders wel...kinderen kunnen altijd beter. Want oh jeetje, wat als jouw kind naar het praktijkonderwijs 'moet'? Hoe leg je dat je buren uit.
Mijn moeder is peuterjuf en ook daar krijgen de kindjes door Cito ontwikkelde toetsen. De ouders krijgen daar geen uitslag van, die resultaten gaan in een map die meegaat naar de basisschool. Ook daar krijgen de kinderen ieder jaar een Cito-toets en aan de hand daarvan kan er een "groeicurve" opgesteld worden van het kind. Zo kan een leraar in groep 8 van ieder kind zien of dat het bijvoorbeeld altijd onder het gemiddelde heeft gezeten of dat het vroeger heel vlot was maar de laatste jaren naar de middenmoot is gezakt.
Natuurlijk heeft een leraar na een jaar lesgeven een idee van het kind en zijn of haar kunnen maar simpele documentatie kan bijdragen aan de best mogelijke keuze voor het kind.
Het zijn niet de scholen die de kinderen onder druk zetten, maar de ouders. Ouders die geen genoegen nemen met "het gaat goed met Jantje, hij komt graag naar school maar hij is niet zo geïnteresseerd in rekenen". Dan moet Jantje extra huiswerk, de leraar krijgt de volle laag en rapporten van andere jaren worden erbij gehaald. Want een normaal kind, dat wil niemand. Uitblinken, dat is de norm geworden! Kinderen van MBOers die verwacht worden VWO te gaan doen.
Dan heeft een leraar een klapper klaarstaan met resultaten van 10 jaar onderwijs. Waarin staat dat Jantje al vanaf zijn 2e ondergemiddeld presteerde voor rekengerelateerde vraagstukken (voor peuters: 3 plaatjes van hokken, hok 1 met 4 kippen, hok 2 met 8 kippen en hok 3 met 6 kippen waarbij het kind moet aanwijzen waar de meeste kippen in zitten). En kunnen de hysterische ouders aan de hand van jarenlange toetsing duidelijk gemaakt worden dat het beeld dat ze van hun kind hebben niet realistisch is.
Iets anders: Is het niet wat hooggegrepen dat zulke jonge stadskinderen dat pluimvee in die hokken als zodanig herkennen?
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken