Nieuws
Veolia: één tarief op spoor lastig haalbaar
De invoering van één tarief op het spoor is lastig. Dat zegt directeur Manu Lageirse van vervoerder Veolia Transport Nederland maandag in Metro. Het is volgens de directeur in strijd met de wet om prijzen vast te stellen zonder instemming van de provincies.
De NS pleitte zaterdag voor de invoering van een enkel tarief voor alle treinvervoerders. "Het principe is mooi, maar lastig haalbaar", reageert Lageirse. Hij verwijt de NS de reiziger 'ijdele hoop' te geven.
Treinvervoerders kunnen volgens Lageirse niet om de provincies heen bij het sleutelen aan tarieven, wat volgens de directeur de verschillen verklaart tussen het landelijke en regionale spoor. "Als bijvoorbeeld Gelderland geen goedkoper kaartje wil, gaat het niet door."
het probleem is eerder dat die OV kaart gewoon te brak is om verschillende tarieven te kunnen verwerken, niet dat er verschillende prijzen zijn
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
Overigens is één tarief op het spoor niet het probleem. Het probleem met de OV-Chipkaart is dat je het degressieve tarief van NS verbreekt. Bij NS is een kaartje van 100 km goedkoper dan 2 kaartjes van 50 km.
Vraag maar eens voor een reis met meerdere vervoerders bij ns.nl een reisadvies (dan krijg je de prijs van een papieren kaartje, met doorgaande degressiviteit) en hetzelfde reisadvies bij 9292ov.nl (dan krijg je de prijs die geldt met OV-Chipkaart). Als het met OV-Chipkaart 10% duurder is dan heb je geluk. Voor lange trajecten (waar het maximale NS-tarief in beeld komt) kun je makkelijk 40% te veel betalen met je OV-Chipkaart.
Maar goed, ik merk dat het meest gehoorde argument vóór de OV-Chipkaart is dat het zo verrekte handig is. Prima, als je die toeslag ervoor wil betalen. Ik blijft het een onding vinden dat als enige meetbare effect heeft dat reizen duurder worden en mensen het OV de rug toekeren.
[ Bericht gewijzigd door mdeen op maandag 18 februari 2013 @ 09:17 ]
Oftewel, het kan wel. Het is al zo met een papieren kaartje. Het is dus wel mogelijk, maar ze willen het niet.
Jammer hoor
buik, en 25 miljoen op uw bankstel" -- Midas Dekkers
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
Er is geen concurentie op het spoor
Okee, er zijn vrijwel geen sturingsmechanismen om dit effectieve concurrentie te noemen. Het enige verschil is geloof ik de kleur.
overigens is het vreemd dat waar je vroeger zowel met de bus als met de tram 2 strippen kwijt was voor een bepaald traject, je nu een euro minder betaalt als je de tram neemt dan wanneer je de bus neemt.
De prijs van NS vind ik an sich niet te hoog.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken