NS wil een tarief bij vervoerders op spoor
Alle vervoerders op het spoor moeten één tarief gaan rekenen voor het reizen met de trein. Daarvoor pleitte de directeur-consumentenmarkt Erik Beenen van de Nederlandse Spoorwegen zaterdagavond in het VARA consumentenprogramma Kassa.
Nederland telt vijf treinvervoerders die verschillende tarieven berekenen aan hun reizigers. Als reizigers met een ov-chipkaart reizen en overstappen van de een op de andere vervoerder moet de reiziger in- en uitchecken en betaalt de reiziger een ander tarief. Als iemand met een papieren kaartje reist is dat overigens niet zo: dan legt een reiziger de reis af met één kaartje, gekocht op het beginstation.
De NS wil af van de onderlinge verschillen in prijs en pleit voor een uniform tarief, waardoor bij een treinreis met meerdere vervoerder geen prijsverschillen meer zijn.
NS wil een tarief bij vervoerders op spoor (Foto: ANP)
Leuk, die 'marktwerking.'
Anime
Sowieso, al die verschillende vervoerders. Het is geel en staat op 2 ijzeren balken. Dat heet trein. En daar reis ik mee. Of er nu NS, Arriva of Conexxion op staat.
I still hesitate to use spaces
in file names.
Ach, de NS is toch één groot faalbedrijf die het liefst alleen de intercitydiensten zou willen draaien omdat ze daar lekker mee verdienen, die boemeltjes zijn ze liever kwijt dan rijk.
Maar als er dan aanbesteed moet worden, dan komen ze opeens met eisen als: omdat er mogelijk een intercity van ons rijdt, mag er geen stoptrein rijden van een andere maatschappij. Veiligheid, je weet wel.
De enige internationale trein van de NS wordt na xx jaar geschrapt voor een snellere net-geen-hogesnelheidslijn. Die duurder is. En minder stopt zodat reizigers meer tijd en geld kwijt zijn. Die jaren te laat gaat rijden. En dan niet blijkt te rijden. Wat ze al jaren van te voren zagen aankomen.
Let op: vrijwel alle buitenlandse treinen in Nederland zijn niet van de NS. Ze schijnen anno 2013 nog steeds niet in staat te zijn om naar België of Duitsland te rijden, terwijl de Belgen en Duitsers al wel jarenlang naar Nederland komen. Over bekrompenheid gesproken.
Nog meer nieuws van de NS van de afgelopen tijd:
- het sneeuwt, dus rijden de treinen niet volgens schema
- het kán gaan sneeuwen, dus rijden de treinen niet volgens schema
- de bladeren vallen, dus rijden de treinen niet volgens schema
- de zon schijnt, dus rijden de treinen niet op volgens schema
- we hebben een aangepast winterschema, maar maken de treinen niet langer zodat mensen nog meer moeten proppen om überhaupt mee te kunnen, en het buitenland is daar stikjaloers op
- door dat mooie winterschema te gebruiken, tellen die treinen niet mee voor het waarderingssysteem, waardoor we voldoen aan de eisen
- hogesnelheidslijn
- Fyra
- Betuweroute
- moderniseren en verbeteren veiligheid maar het aantal ongevallen en overtredingen neemt toe
- hogere prijzen met de chipkaart
- minder service met de chipkaart
en nog wel meer
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
Als het papierentreinkaartje straks weg is wordt je de 40% korting door de neus geboord indien je voor 09.00 incheckt, maar het grootste deel van je reis in de daluren plaatsvindt.
Er komt ook geen oplossing voor gaf de NS aan.
Dit is dus gewoon DIEFSTAL en CRIMINEEL GEDRAG.
Het wordt tijd dat gajes van de NS keihard aan te pakken.
De directeur van de NS zei eerder deze week dat mensen niet moeten zeuren vanwege de winterregeling.
Volgens mij reist deze man NOOIT met zijn eigen bedrijf-rommel.
Dan pas zou hij weten hoeveel ellende je hebt als reiziger als de winterregeling er is.
Uitvallende treinen en veel te korte treinen en als vee vervoert worden.
Als je er wat over zegt tegen NS-medewerkers krijg je een grote bek terug.
Vreemd he dat soms mensen NS-medewerkers af en toe de huid vol schelden en een beuk wileln verkopen.
Arrogante medewerkers zijn het bij de NS
Je bewering lijkt dus niet te kloppen.
Geloof overigens niet de fabel dat bij de afschaf van het dubbele opstaptarief het nu opeens niet meer uitmaakt of je met een papieren treinkaartje of OV chipkaart reist.
Een papieren treinkaartje is bij een overstap ALTIJD goedkoper omdat hoe verder je reist hoe minder je betaald per kilometer, na een overstap begint de teller weer op nul en betaal je weer een hoger tarief per kilometer waardoor je altijd duurder uit zal zijn bij het gebruik van de OV Chipkaart.
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
Het voordeel van de OV kaart, ze kunnen doen wat ze willen.
Je mag ook niet beslissen om alvast 120 te gaan rijden in de stad "want je bent toch zo op de snelweg".
Of in de woorden van jouw vergelijking: als een deel van je reis in de stad is en een deel op de snelweg, dan blijf je ook geen 50 rijden op de snelweg omdat dat op het eerste deel van je traject moest.
als je een dalurenabonnement hebt (korting of vrij reizen tussen 9.00 - 16.00 uur en 18.30 - 6.30 uur) dan kun je door om 15:59 in te checken in de piekuren reizen tegen daltarief.
Maar hoe dan ook, het is de eerste lovenswaardige uitspraak van de NS in maanden.
Beter gaan we gewoon terug naar 1 vervoerder. Nu moet ik extra betalen, als ik met 1 kaartje naar een verre provincie reis, en dat kaartje de hele dag geldig is.
Ik ben het trouwens volledig eens met de stelling dat de OV kaart een grote *** zooi is.
Sinds de invoering zijn de prijzen gemiddeld met minimaal 20% omhoog gegaan, en in sommige gevallen met 100%.
En als er nu een prijsverhoging is? Kom je er nauwelijks achter. Je checkt uit, ziet bijvoorbeeld 1.92 staan, en vraagt je af "Maar dat was toch altijd 1.82?" Klopt. Wordt niet aangekondigd, en niet verteld.
Korting, overstappen, ga zo maar door is nauwelijks meer mogelijk.
De herinnering zal voornamelijk bestaan uit het feit dat jij met het paardenvleesschandaal genoodzaakt was je naam te veranderen en verder vooral stoned bent.
De faalkaart kun je niet alleen aan de NS toeschrijven, de minister is hier eindverantwoordelijk voor omdat het oorspronkelijke initiatief vanuit Den Haag kwam en slechts uitgevoerd wordt door een consortium van meerdere grote vervoerders.
Arriva werd kort geleden nog veel harder afgebrand door de NS omdat op sommige (ok weliswaar voornamelijk busroutes) trajecten bij hen sinds de invoering van de chipkaart de prijs bijna verdubbelde.
Betuweroute haal je aan als faal, leuk maar daar heeft de NS niets, maar dan ook niets mee te maken, die route is voor goederen vervoer, niet voor personenvervoer, een personentrein kan daar niet eens rijden omdat die lijn net als de HSL op 25kv~ staat in plaats van 1500v=, de faal daar was voornamelijk te wijten aan ons fijne ministerie van verkeer en waterstaat destijds.
Als de anderen hetzelfde ontvangen als NS, dan lijkt het mij dat er van goedkopere uitbatingen geen sprake meer is.
Maar het zijn alleen de snelle treinen (intercity, 'hispeed', ICE, etc.), niet stoptreinen of regionale treinen. En die rijden er meer dan genoeg, maar niet door de NS of Nederland, maar door de Duitsers en Belgen. Dan valt het plaatje opeens heel anders uit.
========================================
Klopt, ik had beter kunnen zeggen dat de overheid en de politiek compleet falen op het gebied van openbaar vervoer, al minimaal 20 jaar.
Maar omdat de NS in het verleden en heden een ongezonde machtspositie heeft kan je denk ik rustig stellen dat zij op zijn minst medeverantwoordelijk zijn.
En die machtspositie: die zou niet zo erg zijn als alles maar goed geregeld was. Maar dat is het niet: de grillen en nukken van de NS maken de dienst uit, het falen van ProRail draait daar lekker in mee maar bovenal de totale incompetentie van overheid en politiek die dit alles toelaten.
Ja, maar het kan toch slechter en zo slecht is het toch niet?
Dat klopt, in vergelijking met een stoomtrein niet. Maar voor het geld dat er mee verdient wordt (en belastinggeld dat er aan besteed wordt) zou je anno 2013 toch wel _iets_ meer mogen verwachten.
edit:
Is dit nieuwsbericht trouwens toeval?
Deze week maakt de staatssecretaris bekend het debiele overstaptarief met belastinggeld te betalen en prompt komt er dus een bericht van de NS om het hele systeem maar te wijzigen.
Waarbij je zelfs kan beredeneren dat alle ellende met prijsverschillen die er dankzij de ov-chipkaart is gekomen wordt teruggedraaid naar hoe het was tijdens de papieren kaartjes...
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken