Pirelli komt met opvallende bandenkeuze
Pirelli heeft een opvallende bandenselectie gemaakt voor de eerste vier races van het seizoen. De grootste verrassing is de keuze voor de superzachte en mediumband voor de Grand Prix van Australië.
Het is de eerste keer dat de Italiaanse bandenmaker de zachtste compound meeneemt naar Melbourne. Vorig jaar selecteerde de rubberfabrikant nog de zachte en de mediumband.
"De stap in de bandenkeuze moet zorgen voor een prestatieverschil tussen de wagens zodat de bandenstrategie belangrijker wordt", zo luidt de verklaring van Pirelli.
In Bahrein zal er gereden worden met de zachte en harde band. In 2012 mochten de teams daar nog de zachte en mediumband gebruiken.
Volgens Pirelli-baas Paul Hembrey is deze verandering met opzet gedaan. "We zagen dat halverwege het seizoen de teams zich helemaal aangepast hadden aan de compounds. In overleg met de FIA hebben we besloten de teams het iets moeilijker te maken."
Zachte band | Harde band | |
Australië | Superzacht | Medium |
Maleisië | Medium | Hard |
China | Zacht | Medium |
Bahrein | Zacht | Hard |
het verschil in de compounds is zo klein dat de hard soms sneller is dan de medium of dat de soft even lang meegaat als de hard... compleet belachelijk
de verschillen moeten groter zijn zodat het ook daadwerkelijk iets uitmaakt
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
Op RTL+ was een mooi interview met Schumacher, Sutil en Rosberg.
Het kwam er eigenlijk op neer dat ze zich alle drie verveelden tijdens het rijden omdat ze maar op 80% van hun snelheid mochten rijden, omdat anders de banden te snel gaar werden.
Schumacher zei wel dat het extreme van vroeger waarbij de Bridgestones specifiek voor de Ferrari waren ontworpen ook niet echt goed was voor de sport, maar dat de banden nu het rijden gewoon saai maakten. Sutil zei zelfs dat ie ergens een crash had gemaakt omdat ie met andere dingen bezig was en zich niet meer kon concenteren.
Erg triest om te horen moet ik zeggen en ik hoop dat dat probleem van 'op 80% rijden' wordt aangepakt.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken