Webwinkels gooien handdoek sneller in de ring
Een kwart van de webwinkels stopt binnen twee jaar na de oprichting. Een op de vijf is al gesloten na een jaar. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org over haar eigen leden.
Volgens directeur Wijnand Jongen is sprake van een trendbreuk. Drie jaar geleden sloot nog maar tien procent van de webwinkels de digitale deuren binnen twee jaar. "Als we onze eigen cijfers doortrekken naar de totale markt, kan het niet anders zijn dan dat nog veel meer kleine webwinkels het moeilijk hebben." Bij Thuiswinkel.org zijn zestienhonderd leden aangesloten, die ongeveer driekwart van de online winkelomzet voor hun rekening nemen.
Volgens Jongen is de ontwikkeling te wijten aan het feit dat veel webwinkeliers het runnen van een online winkel onderschatten, zeker nu er steeds meer bijkomen. "Een webwinkel is niet langer het kip met het gouden ei", zegt Jongen. "Is het verstandig om de zoveelste webwinkel in baby- of kinderkleding te starten? Dat is een reële vraag die startende ondernemers zichzelf moeten stellen. Je moet iets bijzonders te bieden hebben om te overleven."
Nederland telt momenteel meer dan veertigduizend webwinkels. Uit de jongste detailhandelscijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over april blijkt dat de omzet voor deze branche wel is toegenomen, met vijf procent op jaarbasis. Toch verwacht Thuiswinkel.org dat er nog meer webwinkels gaan sluiten. "Ook voor webwinkels geldt dat er op een gegeven moment een verzadigingspunt wordt bereikt in de digitale winkelstraat."