'Filmgames geschikt voor mobiele apparaten'

Games die gemaakt worden rond bioscoopfilms zijn het meest geschikt voor mobiele apparaten als iPad, iPhones en Android-telefoons. De games kunnen gemaakt worden met minder medewerkers en tegen minder hoge licentiekosten. Dat beweert Keith Arem, game-ontwikkelaar van onder andere Call of Duty en Saints Row, in een interview met de website Gamesindustry.

Het produceren van mobiele games is niet alleen financieel voordelig, maar past volgens Arem ook beter bij het filmmedium. "Bij een film is het verhaal gemaakt om twee uur aantrekkelijk te zijn", zegt de game-ontwikkelaar. Games voor bijvoorbeeld mobiele telefoons zijn doorgaans niet gemaakt om een speler tien uur te boeien, zoals dat op een spelcomputer als de PlayStation 3 wel de bedoeling is. Twee uur is op de iPad ook goed.

Filmgames worden vaak negatief ontvangen door critici. De productie van dergelijke games wordt beperkt door deadlines en inhoudelijke eisen vanuit de filmkant. Dat zou terug te zien zijn in de kwaliteit van een game. Waar films als Iron Man en Avatar gigantische hits waren, waren de bijbehorende games geen hoogvliegers. Volgens Metacritic kregen de twee games gemiddeld een vijf en een zes.