Kamer praat uren over winterspoor
De Tweede Kamer trekt volgende week donderdag vijf uur uit om de winterproblematiek op het spoor te bespreken. Die dag hopen de parlementariërs in een zogenoemde hoorzitting van de spoorbedrijven, vakbonden, de ANWB, professoren en andere deskundigen te horen waarom hevige sneeuwval, zoals in december, de treinenloop zo kan verstoren. Ze willen ook weten hoe het beter kan.
De Kamerleden besloten woensdag in een vergadering om voor de hoorzitting vijf uur uit te trekken. Onder anderen de directeuren van de spoorbedrijven ProRail en NS komen langs. Verder is er ruimte voor een afgevaardigde van reizigersvereniging Rover, voor bouwers van treinen (Bombardier/Siemens) en voor een vertegenwoordiger van het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn.
Kamer praat uren over winterspoor (Foto: ANP)
Als je treinen getest worden op winters weer in een hardstikke statische, eenzijdige omgeving (windtunnel), zonder extra vochtige lucht of stuifsneeuw na te bootsen, dan kom je er pas in de praktijk achter dat er een hoop sneeuw komt op plaatsen waar je t niet wilt hebben.
etc etc.
Gevolg is dat een kleine storing heel snel kan uitlopen tot een grote storing en dat er pas maatregelen worden genomen als het al te laat is. De problemen liggen IMO voornamelijk op organisatorisch vlak.
Mogelijke oplossing voor volgende winter: Onderzoeken waarom er zoveel van die nieuwe treinen kapot gingen en hier maatregelen tegen nemen. En een noodplan bij voorspelling van extreem winters weer waarbij er minder treinen rijden, maar met meer capaciteit.
[ Bericht gewijzigd door Justinn op woensdag 12 januari 2011 @ 12:56 ]
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
Ik denk dat het vooral het bijstellen van verwachtingen is. Dit is niet technisch op te lossen. Als het hard sneeuwt dan is verkeer in NL nu eenmaal klote. Of dit nou trein, auto, fiets of vliegtuig is.
Sinds de privatisering zijn de problemen alleen maar erger geworden.
Schiphol lag lam, het GVB en de GVU reden niet met bussen... 3/4 van de snelweg stond potdicht... maar de NS... nee die mogen geen problemen hebben met winterweer... wat een hypocrieten.
Kennelijk was dat niet zo'n goed idee want anders zou de kamer zich er niet meer mee hoeven te bemoeien.
Maar net als bij de postmarkt draait de overheid zich in allerlei bochten om maar niet te hoeven toe te geven dat ze grote fouten hebben gemaakt en blijven maken.
Er is geen technische oplossing (voor een normaal budget) die dit oplost.
http://www.youtube.com/watch?v=QenN5DVuLtw
Wat de meeste klagers niet beseffen is dat Nederland het drukste spoor ter wereld heeft, nergens liggen er meer wissels per km dan in Nederland. Nergens rijden er meer treinen per uur over een stuk spoor dan in Nederland.
Weet je wat ook leuk is. Mijn Duitse collega's zeggen dat het bij ons zo goed geregeld is en dat het juist bij hun een puinzooi is iedere winter.
Dit kabinet zet toch al zijn troeven in op snelwegen en auto's.
Alsof er hier geen mensen zijn die afhankelijk zijn van het OV.
dit debat kun je in één zin samenvatten.
We gaan de NS ontprivatiseren en voor alle forensen het treinverkeer gratis maken, dan is het fileprobleem gelijk opgelost..
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Van Aartsen maakt zich ,,grote zorgen" over de privatisering van het tramvervoer in zijn stad. De HTM moet de HTM blijven, aldus de burgemeester. Hij verwees naar de verzelfstandiging van de Nederlandse Spoorwegen. ,,Kijk wat we daar hebben bereikt: dat is er niet beter op geworden."
Bij de winter van 63 waren er ook problemen en dan met de bovenleidingen die zo zwaar werden van het ijs dat ze braken.
Geen woord over kapotte treinen en wissels dus als het toen kon dan moet het nu toch ook kunnen?
Een logistiek wangedrocht dus.
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
2) NS heeft vooraf de belofte gedaan dit keer goed voorbereid te zijn
3) JUIST bij zulke weersomstandigheden moet de trein hét alternatief zijn waarmee je wel binnen acceptabele tijd op plaats van bestemming komt
4) De communicatie naar de reizigers toe en bij de NS intern is ruk
5) Er wordt véél te weinig capaciteit ingezet, minder treinen die ook nog eens korter zijn
Laat ze in ieder geval duidelijk communiceren wat we kunnen verwachten. Dus niet, de NS is klaar voor de winter. Eerder iets van, bij sneeuw rijden er minder treinen die bovendien korter zijn. Houdt u rekening met overvolle treinen waarin u niet meer naar binnen kunt of die u voorbij rijden, urenlange vertragingen, slechte informatievoorziening en de mogelijkheid dat u überhaupt niet op de plaats van bestemming aankomt.
Dát zou eerlijk zijn. Uiteraard moet dan wel de prijs-kwaliteit verhouding in tact blijven, dus dan moeten de prijzen in de winterperiode ook met minimaal 50% omlaag.
Hier worden treinen niet eens onderhouden, en gaat zoveel mogelijk van het geld de zakken van het bestuur in. Om het overige geld te spenderen aan nutteloze discussie met prorail....
Voor de lente hebben ze nog niks bedacht, maar dit komt nog wel..
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Voorjaarsmoeheid bij de loc's.
ga na start/ afsluiten/computer afsluiten als je het niet bevalt.
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Het zal wel eerder zo zijn dat de structuur waarmee het treinverkeer wordt geleid niet helemaal efficiënt is. En er zitten ook een hoop vakmensen die liever niet hun baan verliezen doordat een systeem wordt ingevoerd wat ervoor zorgt dat het treinverkeer automatisch en optimaal wordt geleid door de beschikbare spoorcapaciteit. Wat natuurlijk hun goedrecht is.
Het is natuurlijk vreemd om voor een enkele kapotte wissel het hele spoor lam te leggen, dat zou hoe dan ook anders moeten. Het zijn altijd dezelfde wissels, zoals bij Woerden of bij Duivendrecht bijvoorbeeld. Het is werkelijk stuitend dat er week in week uit dezelfde situatie ontstaat, wat technisch gezien toch wel te behappen moet zijn, en dan gaat het nog niet eens om vastgevroren wissels maar om anderssoortige storingen.
OT: er wordt vaak verwezen naar Zwitserland, Noorwegen etc. maar dat is redelijk krom. Je weet namelijk niet hoe zij alles financieren. Legt de staat daar niet veel meer bij? overigens vind ik de treinen in Zwitserland top, maar op stations 8minuten wachten zie je de NS niet doen...
staat er trouwens nog iets interessants op?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
http://www.trouw.nl/opini(...)d_niet_beroerd_.html
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken