'Shooters haten sequels,' aldus Cliff Bleszinsky

Cliff ‘Cliffy B' Bleszinsky, design director bij Epic Games, is er achter gekomen dat veel fans van zogenaamde shooter-spelletjes een hekel hebben aan sequels van games. Hij ziet echter ook dat velen wel weer houden van derde delen. Op het moment is Bleszinsky bezig met Gears Of War 3, dat wordt uigegeven door Epic design, en hij gaat er van uit dat deze opvolger geliefder zal worden dan zijn voorganger.

"Om de een of andere reden haten shooters sequels van spellen," aldus Bleszinsky. "Kijk bijvoorbeeld eens naar Halo, Counterstrike, Quake en Gears. De eerste delen waren geliefd, maar de sequels werden niet gewaardeerd. En dan komt er een deel drie, en iedereen roept dan dat het zo op de eerste versie lijkt en is er weer helemaal weg van."

De reden denkt Bleszinsky ook te hebben achterhaald: "Het zou natuurlijk kunnen dat het origineel beter was, maar vaak is het zo dat de gamers hun herinneringen aan het spel verheerlijken. Je moet als gameontwikkelaar dus eigenlijk de goede herinneringen aan je vorige spel overtreffen om goede kritieken te krijgen, en dat is lastig."

Cliff Bleszinsky is design director bij Epic Games, en vooral bekend door de Unreal-serie en recenter de Gears of War-serie voor de Xbox 360. De uitgave van het volgende deel daarvan, Gears of War 3 staat gepland voor de herfst van 2011.