Oplage Telegraaf daalt
Dagblad De Telegraaf van Telegraaf Media Groep nv (TMG) heeft de totaal verspreide oplage in het vierde kwartaal van 2009 op jaarbasis met 3% zien dalen. Dit blijkt dinsdag uit de oplagecijfers van het Instituut voor Media Auditing HOI.
De totaal verspreide oplage van De Telegraaf liep in de laatste drie maanden van 2009 terug naar 664.841 exemplaren, van 685.156 in dezelfde periode een jaar eerder. De totaal betaalde oplage daalde in het vierde kwartaal naar 550.739 van 589.577 een jaar eerder.
De totaal verspreide oplage van de uitgave De Telegraaf op Zondag daalde naar 617.879 van 636.842 in het vierde kwartaal van 2008. De betaalde oplage bedroeg 562.151, een daling ten opzichte van de 600.206 een jaar eerder. De krant is inmiddels gestopt met De Telegraaf op Zondag. Op 20 december 2009 verscheen de laatste editie.
De totaal verspreide oplage is van belang voor de advertentie-inkomsten, de totaal betaalde kernoplage is voor krantenuitgevers van belang voor de inkomsten uit abonnementen.
De totaal verspreide oplage van de gratis krant Spits van TMG daalde op jaarbasis naar 411.779 exemplaren van 452.570 in het vierde kwartaal van 2008. Spits is daarmee nog steeds een slag kleiner dan krant Metro, die in het vierde kwartaal van 2009 een oplage had van 503.556.