Halo: Reach multiplayer opties onthuld

Na een lange radiostilte, is het tijd voor Bungie om de verbeterde multiplayer opties voor Halo: Reach uit de doeken te doen. Met op 3 mei de Reach bèta op komst voor ODST-eigenaars (en 'loyale Halo 2-spelers'), werd de vraag naar de mogelijkheden steeds groter. Shacknews heeft het voor ons boven water weten te halen.

Zo is het net als in Halo 2 mogelijk om in het Active Roster te zien wat je Live vrienden aan het doen zijn, welke matches ze spelen en met wie ze dat doen. Zo hoef je niet meer XBOX Live guide in te schakelen om te kijken waar je vrienden zijn.

In Halo 3 was het moeilijk om je vrienden te helpen in hun strijd. Meestal moest je wachten tot ze klaar waren met hun match, waarna ze op jou moesten wachten. Met Queue-Joining in Reach hoeft dat niet meer, want nu word je automatisch in de match gezet zodra je vrienden klaar zijn.

Met het verbeterde Voting System ("Veto 2.0") krijgen spelers nu vier opties om de ideale game te vinden. De eerste zal een combinatie van kaart en gametype zijn, de rest zijn aparte keuzes afhankelijk van de kaart.

Een van de grootste veranderingen in Reach is Arena. Dit is voor de ultieme Halo-hardcore spelers die de hoogste rang hebben bereikt, waar Slayer en Team Slayer de enige opties zijn. Spelers worden beoordeeld en in skilldivisies (vijf verschillende) geplaatst met zogenaamde 'seizoenen' van een maand lang. Spelers moeten een kwalificeren voor deze 'eredivisie' door dagelijks matches te spelen tegen spelers van dezelfde rang. Als ze genoeg dagelijkse matches spelen ("Daily Rankings") komen ze in aanmerking. Deze optie voorkomt ook dat minder goede spelers met experts worden gekoppeld.

Ook Matchmaking is een stuk verbeterd. Zo wordt je team van vier gekoppeld aan vier spelers van ongeveer dezelfde rang. Heb je meer vrienden, dan worden deze eerlijk verdeeld over beide teams om de 'fun factor' hoog te houden. Ook ga je automatisch verder naar de volgende map met de spelers van de vorige match. Je kunt jezelf ook een 'beoordeling' geven over je matchmaking; denk bijvoorbeeld aan je voorkeur voor teamplay, stille mensen en je eigen motivatie. Zo koppelt Bungie je aan de juiste mensen.

Halo: Reach moet deze herfst uitkomen. Wil je trouwens Halo: ODST plus de Halo: Legends Animatieserie winnen? Kijk gauw hier!