Vragen rond verschillen in motorprestaties
Renault-teambaas Flavio Briatore klaagt over de bevriezing van het motorreglement. Hij stelt dat Renault zich er keurig aan houdt, maar dat andere teams stiekem hun motor doorontwikkelen. Rijder Fernando Alonso deelt de kritiek van zijn baas. |
"Renault houdt zich volledig aan de regels. Doorontwikkeling is verboden dus daar doen wij ook niet aan. We worden gepiepeld. Anderen zijn oneerlijk, verbeteren hun motor en lopen op ons uit," aldus een niet erg blije Briatore tegenover Gazzetta dello Sport.
Alonso onderstreept deze woorden. "Vorig seizoen reed ik voor een ander team en ik weet dat zij erin zijn geslaagd tijdens het seizoen de motor te ontwikkelen. Iedere drie of vier races konden we wel een klein stapje voorwaarts zetten, was er weer een verbetering gereed. Zoniet bij Renault, al twee jaar lang."
Ferrari probeert met behulp van Shell de motor beter te laten presteren door nieuwe smeermiddelen of te werken aan de uitlaat. Het team van BMW bevestigt bij monde van teambaas Mario Theissen dat zij hetzelfde doen.
Ferrari technisch directeur Aldo Costa geeft uitleg. "Natuurlijk moeten we luisteren naar wat Renault ervan vindt, maar er moet ook geluisterd worden naar de mening van anderen. De regels zijn bevroren. Een onderdeel mag slechts worden vervangen als het gaat om betrouwbaarheid of als je kunt aantonen een goedkoper onderdeel te hebben gefabriceerd. Dat is algemeen bekend. Maar uiteindelijk beslist de FIA. Zeggen zij nee, dan is het ook nee. Deze informatie circuleert onder de teams en iedereen mag zijn mening over zaken geven. Ik ben van mening dat we dit prima hebben geregeld."
Frank Williams geeft ook zijn mening over het geheel, maar heeft het niet over valsspelen. "Het is een gevoelig onderwerp. Feit is dat je een ontwerp inlevert bij de FIA. Kom je er daarna achter dat bijvoorbeeld je zuigers voor problemen zorgen, dan kun je dit melden. En kijken wat er mogelijk is. Ik denk niet dat er iemand de regels omzeilt, maar sommige teams zijn wel beter in het verbuigen ervan."
Hij wil echter niet hiermee naar de FIA stappen. "In de verste verte niet. Niet alle motoren zijn gelijk, dat is nu eenmaal zo." Wel geeft hij in een anekdote aan dat er iets niet in de haak is. "Ik heb het uit de tweede, misschien wel derde hand. Eén van de coureurs van Red Bull testte zowel met de Renault- als de Ferrari-auto en verbaasde zich over het verschil. 'Bloody hell', zou hij van verbazing hebben uitgeroepen... Waar of niet? Ik heb geen idee. Wel wil ik duidelijk maken dat ik Ferrari nergens van probeer te beschuldigen."