Fabrikanten krijgen zeggenschap binnen FIA
De Formule 1 is opnieuw een bestuursorgaan rijker geworden. Naar aanleiding van afspraken tussen de GPMA en de FIA is nu de Formula One Manufacturers' Advisory Commission opgericht. |
Na jarenlange onenigheid tussen de GPMA en de FIA zijn er afgelopen november definitieve afspraken gemaakt tussen de twee partijen. Eén van de afspraken hield in dat de grotere fabrikanten meer inspraak zouden krijgen of het te voeren beleid. Ferrari, Daimler Chrysler, Renault, BMW, Toyota en Honda zullen allen een afgevaardigde sturen, waarbij de FIA met Max Mosley, Charlie Whiting, Tony Purnell en Peter Wright het adviesorgaan zullen completeren.
Deze overeenkomst houdt ook in dat de fabrikanten zich meer moeten richten op de ontwikkeling naar de toekomst. Max Mosley ziet graag dat er meer technologiën gaan komen, die gunstig zijn voor het milieu en straatauto's. "We moeten het onderzoekswerk van de F1-teams relevanter maken voor straatwagens. We moeten de Formule 1 doorontwikkelen van de techniek van de twintigste eeuw naar de techniek van de eenentwintigste eeuw. Anders wordt de Formule 1 een uitstervende soort. Wat de opwarming van de aarde betreft is de publieke opinie namelijk definitief veranderd. Met deze aanpassingen kunnen we meevaren op deze opinie. Deden we dat niet, dan had de Formule 1 zichzelf de das omgedaan, aldus de FIA-baas.