Nieuwe regels F1 vanaf 2008

Gisteren (21 december) heeft de FIA haar toekomstige plannen bekend gemaakt voor 2008. In deze plannen staat vooral de kostenbesparing centraal, omdat het naar de zin van FIA-president Max Mosley nog altijd te duur is.

Mosley heeft deze plannen gemaakt op basis van lang gepraat met de teams en de enquête die onder de fans is gehouden. Via deze plannen hoopt de FIA ook dat het makkelijker wordt voor privateers om te kunnen deelnemen aan de Formule 1. Hiervoor zou een budget van $100 miljoen dan genoeg moeten zijn. Max Mosley: "Het draait in de Formule 1 allemaal om geld en dat is te ver de verkeerde kant op gegaan.Verschillende fabrikanten pompen wel heel veel geld in hun operatie, alleen maar om te winnen. Deze aanpak heeft de autosport grote schade toegebracht, waaronder de IRL in de VS. Dat willen wij ten koste van alles voorkomen."

De voorgestelde regels op een rij:

*Als een team een nieuwe technologie ontwikkeld, wordt dit in de loop van het seizoen door de andere teams gekopieerd. De nieuwe vinding zal voortaan na het lopende seizoen verboden worden.

*De slick keert terug en de diameter wordt veranderd. 640 millimeter voor de voorbanden en 710 millimeter voor de achterbanden. De maximale breedte wordt 365 millimeter voor de voorbanden en 460 millimeter voor de achterbanden.

*De motor mag maximaal 19.000 rpm draaien. Eventueel wordt deze grens verhoogd naar 20.000 rpm.

*De dubbele achtervleugel wordt ingevoerd.

*Limitering aan het aantal gebieden waar men de aërodynamica mag aanpassen.

*Extra restricties aan bodywork om zo de downforce en de snelheid te verminderen.

*Wijziging in regels voor de voorkant van de auto. Dit moet ervoor zorgen dat de balans van de auto niet wordt verstoord in verkeer.

*Minimumgewicht wordt 550 kg in plaats van 605 kg.

*Standaard ECU (electronic control unit) voor motor en versnellingsbak.

*De versnellingsbakratio’s moeten een minimumdikte van 12 millimeter hebben.

*De coureur mag tijdens de race de bandendruk wijzigen.

*Voor de constructie mogen alleen materialen worden gebruikt die zijn toegestaan door de FIA.

*Er komt een minimum van 5,75% van de brandstof die uit biologische bronnen moet komen.

Maar hier blijft het voor de FIA niet bij. Onderstaande voorstellen zou men ook graag in 2008 zien worden ingevoerd. Al vereisen deze nog de toestemming van World Motor Sport Council. De beslissing hierover zal op 22 maart 2006 vallen.

*Eén bandenleverancier.
*De motor moet drie races meegaan.
*De versnellingsbak moet vier races meegaan.
*Mocht de motor of versnellingsbak toch eerder stuk gaan, dan wordt er een strafgewicht in de auto geplaatst.
*Extra testrestricties
*Elk team mag maximaal twee auto’s inzetten tijdens het testen.
Ook ziet de FIA graag dat er in 2009 nog maar twee wijzingen mogen worden aanbracht aan het bodywork.