Physics-kaart op komst voor PC's?
De physics chip bijgenaamde de PhysX, zal zaken als shape shiftende vijanden, uitelkaar vallende spatborden bij auto-ongelukken, gigantische explosies met 10.000 stukjes puin, kleren die realistisch kreuken en lava of bloed dat realistisch stroomt mogelijk maken. Zaken die op dit moment nog niet mogelijk zijn omdat ze te veel rekenkracht vergen, daar de CPU van de PC dit allemaal zal moeten berekenen.
De chip staat op het moment gepland als een PC-randapparaat, alhoewel Ageia nog niet bekend heeft gemaakt hoe alles geïntegreerd zou moeten worden. De chip zal getoond worden op de Game Developers Conference, welke op het moment plaatsvindt in San Francisco. Ageia claimt dat grote namen als Epic Games, City of Heroes-maker Cryptic Studio's en Sega de eersten zijn die al een development overeenkomst hebben afgesloten voor ontwikkeling voor de next gen.
Dit is gewoon een klein revolutietje ! Zo zie ik het, dit gaat een hele nieuwe dimensie geven in het spelen van spelletjes.
foto
Half-Life 3 met dit lijkt me genieten foto
-edit- zal je zien dat Sega hier te snel mee begint. Lopen ze weer zo ver voor dat het geen commerciëel succes wordt foto
Zoiets in real-time foto
Het ligt er aan hoe groot de impact van de kaart is. Toen de eerst 3d-kaarten op de markt kwamen, zag ook bijna niemand het nut er van in. ik kon me gewoon niet voorstellen dat het nuttig was een kaart te kopen waarop alleen quake (veel anders naast wat racespellen dat het nodig had was er op dat moment niet) er mooier uitzag. Toen we echter de voodoo kregen en quake werd opgestart, waren we overtuigd foto.
Memories. foto Ik heb indertijd ook een 3dfx-kaart gehad. Het verschil is echter dat de voodookaarten de graphics opleukten. Je kon quake en tomb raider ook gewoon zonder kaart spelen, terwijl dit al lastiger is bij physicskaarten. De elementen die verbeterd worden zijn immers een essentieel deel van de gameplay-ervaring (het gaat erom dat je realistische effecten hebt en ik neem aan dat ze ook willen dat de brokstukken van kapotgemaakte objecten blijven liggen). Daarnaast is het natuurlijk zo dat de 3D-kaartenmarkt pas echt tot ontwikkeling kwam met de Voodoo3 en de TNT-kaarten, aangezien daar 2D- en 3D-kaarten gecombineerd werden.
Als je dat voor zo'n physicskaart wilt bereiken, dan zul je die moeten integreren op het moederbord. Probleem daarbij is natuurlijk dat je met iedere moederbordmaker een overeenkomst moet gaan sluiten.
Ik vraag me echt af hoe ze die physics engine in een chip geïmplementeerd hebben en hoe ze dit afgestemd hebben op iemand z'n videokaart. Ik zie alleen maar weer een extra brug tussen, videokaart, processor en physics-kaart komen. Het zal heus snelheidswinst geven maar met die processoren die men tegenwoordig hebt, gaat het allemaal makkelijk af.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken