Physics-kaart op komst voor PC's?

Dirk (Vagere_Hein)
Als het aan chipontwikkelaar Ageia ligt zullen gamephysics in de toekomst niet alleen draaien om verfijndere software. Het californische bedrijf is op het moment namelijk bezig met de ontwikkeling van een chip die de berekening van de in-game gamyphysics over moet gaan nemen.

De physics chip bijgenaamde de PhysX, zal zaken als shape shiftende vijanden, uitelkaar vallende spatborden bij auto-ongelukken, gigantische explosies met 10.000 stukjes puin, kleren die realistisch kreuken en lava of bloed dat realistisch stroomt mogelijk maken. Zaken die op dit moment nog niet mogelijk zijn omdat ze te veel rekenkracht vergen, daar de CPU van de PC dit allemaal zal moeten berekenen.

De chip staat op het moment gepland als een PC-randapparaat, alhoewel Ageia nog niet bekend heeft gemaakt hoe alles geïntegreerd zou moeten worden. De chip zal getoond worden op de Game Developers Conference, welke op het moment plaatsvindt in San Francisco. Ageia claimt dat grote namen als Epic Games, City of Heroes-maker Cryptic Studio's en Sega de eersten zijn die al een development overeenkomst hebben afgesloten voor ontwikkeling voor de next gen.