Sesamstraat 25 jaar

Sesamstraat, het populaire kleuterprogramma van Nederland, bestond gisteren 25 jaar. Het begon in 1969 in de Verenigde Staten en was zo succesvol, dat uiteindelijk 140 landen de formule van spelenderwijs leren overnamen.

Dat Sesame Street in Amerika zo aansloeg, verbaasde niemand. Uit onderzoek was al gebleken dat kinderen tussen de drie en zes jaar het meest geboeid voor de televisie bleven zitten tijdens commercials. Daarom werden korte, snelle items gekozen als het uitgangspunt van het programma.

Het oorspronkelijke doel van het programma was om ghettokinderen van hun taalachterstand af te helpen, voordat ze naar de basisschool gingen. De NOS stuurde deskundige professor Dolf Kohnstamm, hoogleraar in de ontwikkelingspsychologie, naar Amerika om te bekijken of Sesame Street ook geschikt zou zijn voor een Nederlands publiek. In Nederland echter zitten alle kinderen al op de basisschool als ze vier zijn, dus het Amerikaanse doel was hier niet van toepassing. De NOS besluit dan ook het zwaartepunt te verplaatsen naar het ontwikkelen van emotionele ontwikkeling.