column
Ramadan?

Mijn moeder maakt een afkeurend gebaar en reageert er verder niet op, al kun je zien dat ze in gedachten aan de ramen denkt. Maar het nieuws op de televisie is te markant voor haar, het is spectaculair, triest en tegelijk amusant. De verslaggever is op bezoek bij een voedselkraam in Istanboel en heeft gehoord dat er louche praktijken worden uitgehaald. Niet door de uitbaters, die zijn lid van een politieke partij en delen iftarmaaltijden uit, maar door bezoekers; mensen die zeggen aanspraak te maken op zo’n gratis maaltijd. In de meterslange rij voor de voedselkraam zouden zich lieden begeven die rijk zijn (dus in staat om zelf eten te kopen) en gematigde moslims die helemaal niet vasten! Daarbij, meldt de verslaggever, moet je het geluk hebben niet openlijk je politieke voorkeur te hebben verkondigd, want anders zou je, bij sympathie voor de verkeerde politieke kleur, niet eens in aanmerking komen voor een maaltijd.
Daar ging de schoen wringen bij mij. Niet zozeer het idee dat mensen van de verkeerde kleur worden geweigerd aan de poort werkt bevreemdend – dat is de bonton in heel Turkije -, doch veel eerder dat arme mensen meedoen aan de vastenmaand terwijl ze lijden aan een chronisch lege buik. De ramadan bestaat onder andere om te voelen hoe het is om ‘hongerig te zijn’, schijnt. Maar dat arme annex hongerige mensen gaan vasten, wil er bij mij niet in. Juist als ik mijn moeder lachend aankijk, verschijnt de witte bal voor een tweede keer op het raam. Dit keer iets minder hard. Ik sta op om te kijken wat er gaande is, en tref buiten een kalme Rasheed aan. Zijn vriend heeft hem kennelijk verlaten, want hij zit eenzelvig en gehurkt tegen de waterpijp aan.
‘Rasheed, pas je een beetje op met de ramen?’ Hij kijkt verongelijkt om zich heen en maakt een aantal handgebaren. ‘Laat me raden? Je vriend schoot die laatste bal tegen het raam en liep toen angstig weg?’ Maar Rasheed, die doorgaans een kletsmeier is, humoristisch, vrijwel altijd gespeend van een slecht humeur, zwijgt in alle toonaarden. Ik kniel voorover en bestudeer hem goed. Zijn gezicht ziet bleek en zijn adem stinkt. ‘Wat is het probleem, sahbi?’ Hij kijkt me schouderschokkend aan. ‘Dat vasten, man. Ik hou het helemaal niet vol, en ik héb vandaag al stiekem twee pakjes fruittella naar binnengewerkt.’ Rasheeds opmerking tovert een glimlach op mijn gezicht.
‘Waarom vast je dan?’ vraag ik. Hij kijkt een beetje ongemakkelijk om zich heen, maakt een bal van allebei zijn vuisten en lift op. Ik volg. ‘Je weet zelf, toch?’ antwoordt hij. ‘Iedereen vast, dat moet van ons geloof.’ Ik kijk hem weer meesmuilend aan. ’Maar ik vast niet, Rasheed. Ben ik nu een slecht mens?’ Hij negeert de vraag. Op dat moment roept mijn moeder dat ik snel moet komen kijken naar iets dat gaande is op de televisie. Ik trek Rasheed mee aan zijn arm en bereik met hem de woonkamer. Op de Turkse zender zijn we live getuige van de ontmaskering van iemand, die volgens omstanders nog nooit van zijn leven heeft gevast. Op de vraag van de verslaggever waarom hij dan aanspraak denkt te maken op een maaltijd, antwoordt hij met het meelijwekkende antwoord: ‘Ik heb gewoon honger.’
Ik vertaal de teksten voor Rasheed en hij kijkt met grote ogen naar de ontwikkelingen en schudt ontwapenend zijn hoofd. Mijn moeder ligt in een deuk. ‘Jullie Turken zijn allemaal zo,’ zegt hij. Als we weer naar buiten gaan, maakt Rasheed een terneergeslagen indruk. ‘Kijk Rasheed’, onderwijs ik, ‘een man in Turkije die stiekem gaat profiteren van de gratis maaltijden, of een huis-, tuin- en keukenmocro die heimelijk fruittella gaat eten… Wie is er erger? Uiteindelijk is het de bedoeling dat je voor je zelf vast, niet waar? Jij gaat toch niet dadelijk, na de Ramadan, als een vrome moslim door het leven, evenmin deed je dat voor de Ramadan? Die hele ascese is een farce. Dat begrijp je toch ook wel?’ Hij knikt ja. Ascese begrijpt hij niet, maar als ik het ophelder, snapt hij de betekenis van dat woord ook.
Hij kijkt vol gewetensnood uit zijn ogen, alsof hij ruiterlijk heeft toegegeven dat hij instemt met de leer van het kwaad. Het is alsof ik de duivel ben, met wie hij zojuist een pact heeft gesloten. ‘Hoe lang is het nog tot de iftar?’ vraag ik. Rasheed kijkt op zijn mobiele telefoon en slaakt een diepe zucht uit onbehagen. ‘Nog twee uur, man.’ Ik krab me even op mijn kruin. ‘Nu, dat vasten van jou is toch niets meer waard, met die fruittella’s en zo. Mijn moeder heeft een erg lekkere kipschotel gemaakt. Wil je ook wat?’ Hij denkt opvallend kort na, eer hij instemt. We zitten beiden met ons bord op schoot en volgen het nieuws inzake de Ramadan. Ik wil net wegzappen, opdat hij zich niet ongemakkelijk zal voelen, maar hij protesteert. ‘Nee, niet wegzappen, man,’ dringt Rasheed aan. ‘Dit nieuws over de Ramadan is interessant.’
Ug, je bent af en toe een (leuke) mafkees, maar ook een wijs man.
huis-, tuin-, en keukenmocro wehehehehehehe....
als je nog verder gaat met relativeren loop je overigens wel het risico nuchterder te worden dan een onderkoelde fries...
Ramadan is er om het bevel van Allah op te volgen. Heeft niets te maken om met armen meevoelen. Ken je geloof alsjeblieft Turk.
Die hoogte van de armen-belasting is het bedrag dat 1 iemand nodig heeft om zijn honger een beetje te kunnen stillen.. Volgens mij heeft het meer met discipline te maken.
Kan je jezelf die discipline opleggen om te kunnen vasten.
Het antwoord zal wel ergens in het midden liggen
Det Som En Gang Var
I dont give a fuck about any fucker its me who comes first
Vasten is géén plicht.
Je wordt niet gedwongen om te vasten.
Wel moet je kiezen tussen of vasten of armenbelasting.
Arme armen!
op FOK!
op Facebook
op de website
dusssss
Er zijn mensen die het betalen aan de moskee en die verdeelt het dan onder de arme mensen maar er zijn ook mensen die mensen kennen die het zelf niet zo goed hebben en die krijgen het geld dan van hun
Oh en voor de duidelijkheid.
Vasten is geen plicht.
Je wordt niet gedwongen om te vasten.
Wel moet je kiezen tussen of vasten of armenbelasting.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ik zag het bovenstaande comment staan waar ik even op wil reageren...
Vasten ben je wel degelijk verplicht. Het is geen keuze die je maakt, van ik heb geen zin om te vasten dus betaal ik een beetje armenbelasting.. Dat zou dan betekenen dat rijke mensen niet hoeven te vasten want die betalen dan wel even die belasting.
Je bent verplicht te vasten als je je in de maand Ramadan bevindt. Mocht je ziek, ongesteld, zwanger of iets in die richting zijn ben je vrijgesteld van het vasten maar dien je het wel in te halen wanneer je daartoe in staat bent. Mocht je altijd ziek zijn, bijvoorbeeld suikerziekte hebben dan mag je ipv te vasten armenbelasting betalen.
Sowieso als je gaat vasten met tegenzin kan je het beter gewoon niet doen
Leuke en voor een heleboel jongere moslims erg herkenbare column.
Maar goed, sommige mensen geloven ook in kaboutertjes.. ieder zn ding natuurlijk.
Het vasten is verplicht voor degene die:
Moslim is;
Geestelijk en lichamelijk gezond is;
Niet op reis is;
Volwassen is (volgens de islamitische wetten); bij een meisje is dat na de eerste menstruatie en bij een jongen na de eerste zaadlozing; rein is na de menstruatie en nadat de kraam bloeding is gestopt.
Voor vrouwen die zwanger zijn en/of borstvoeding geven geldt een uitzondering. Wanneer zij vrezen dat het vasten hun gezondheid of die van het kind (de kinderen) kan schaden, zijn zij vrijgesteld van het vasten. Ze moeten dan wel hun vasten inhalen.
Dus wel of geen zin is niet echt aan de orde.
Het is medisch bewezen dat het vasten het Iichaam zuivert, het ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieen genezen. Dit zijn slechts enkele fysieke voordelen van het vasten.
Het vasten leert de mens zichzelf te bedwingen en kan ons eigenschappen aanleren zoals discipline, uithoudingsvermogen en vooral zelfbeheersing. Verder leert het ons respect ten aanzien van de medemens en God. Elke dag dat men vast, kan men zodoende als een overwinning beleven. Het leert ons de baas te zijn over onze begeerten en lusten. Het maakt ons bovenal gehoorzaam aan God.
Vasten is een vorm van aanbidding.
Een sociaal voordeel van vasten is dat de mensheid een groot gevoel van saamhorigheid creert. ledereen heeft een vast dagritme ingesteld in deze maand en alle moslims waar ook ter wereld horen te vasten gedurende deze maand. Een ander belangrijk aspect van de maand Ramadan en het vasten is, dat het ons leert medeleven te hebben met de armen of anderen die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Het is belangrijk dat wij mensen aan elkaar denken en rekening houden met elkaar, zodat we liefde en barmhartigheid voor elkaar ontwikkelen en elkaar als gelijke zien.
Dit is zoals de Islam het voorschrijft.
Ik hoop dat het zo duidelijk is wat het vasten in de Ramadan betekent.
Vasten lijkt mij zoiets persoonlijks, dat ik zelf zou willen bepalen wanneer ik dat doe. Jouw relatie met God, als je die hebt, is heel erg persoonlijk
-------------------------------------------------------------------------------------
Het vasten in de maand Ramadan is verplicht en ik heb de verschillende redenen hierboven al uitgelegd.
Tijdens t vasten hoor je gewoon de dingen te doen die je normaal ook doet, bijv naar school gaan, werken etc. Het is ook niet de bedoeling dat je hierover klaagt of dat je steeds met 't eten' bezig bent, om zo de aandacht op je te richten.
Hiernaast kan je ook nog vrijwillig vasten wanneer je dit wilt, het gehele jaar door.
5 maal daags bidden is nog belangrijker of op zn minst even belangrijk als vasten.
Vooral onder `t jeugd doet niemand dat helaas meer. Wat er daarna gebeurt met het moslim volk is algemeen bekent, vooral op fok. Geestelijk ziek zijn/worden even ter zijde, het geeft ook nog eens een heel slechte voorbeeld aan de onwetende betreft de islam net als deze column. De islam zelf is perfectie maar op profeten na is geen enkel mens perfect.
Dus als deze pilaren eenmaal zijn verbroken, dan pas is de baan vrij en worden we hypocriete scheinheilen of hoe je het ook wil noemen eigenlijk worden we dus met de tijd gewoon 1 van jullie. Grotendeels hebben jullie net als ons geen enkel besef in hoeveel stappen dit duivels-plan is opgezet. Het is ook eng te noemen hoe drastische alles is verandert in 2-3 generaties de afgelopen eeuw. Het hart van een zuivere, hypocriet en schijnheilig maken vergt ware duivels werk maar gaat echt niet zomaar. De mens is goddelijk te noemen omdat het heilig is van origine. De niet te bevatten complexiteit kan je als een verdedigings mechanisme zien die we allemaal van nature mee krijgen.
Dat kan van jullie nauwlijks tot niet gezegt worden want er lopen hier nog steeds de meest barbaarse mensen rond (statistische als praktische) en het lijkt of jullie ze als magneten aantrekken. Nu is het verschil alleen met jou en je over-groot opa dat jullie een modern jasje hebben gekregen. Wij hebben (al is het niet veel meer) op zijn minst iets van het waarheid over maar de media verdomt het daarmee te werken, misschien dat de grootste media omroepen daar ook geen enkel belang bij hebben net als dat het ironische genoeg als veraad kan worden opgemerkt. Sommige wetenschappers zijn daar briljant mee omgegaan. Gelukkig hoeft het ook niet om de islam in de media positief te belichten, het gaat nu puur om het individuele binnenste van een mens, de mens zal in elk geval er alles aan doen om zijn weg naar huis te vinden, de media verpest alleen de harmonie en is in weze eigenlijk niets meer als een hele grote spiegel van de mens. We zien min of meer al onze daden erin( ik moet op de een of ander manier nu denken aan een waarzegger en z`n befaamd bol waarin hij alles ziet :p ).
Net als deze column die ik lees via zo`n bol om zoals altijd te beseffen hoe slecht alles er aan toe is bij wijze van spreke.
Het enige paar opmerkelijke dingen aan deze column die ik eruit kan halen is dat onwetende mensen elkaar aantrekken. De marokaan uit de column komt met de mededeling dat je verplicht bent te vasten waarna de turk hem met zijn visie tegenspreekt en hem in twijfel brengt. Ze vasten alle twee niet en zijn in principe alle twee slechte voorbeelden van hoe een moslim hoort te zijn (op zijn minst!!! want we hebben het over verplichtingen). Dat een feit terzijde Maakt dat ze slecht ?
En daar gaan we haast met zijn allen de fout in. Hoe erg ik er ook van hou om een neutraal standpunt te houden, het blijft vrijwel onmogelijk binnen de islam omdat alles al is bepaald. Dus als iemand buiten de bepalingen valt springt er automatisch een natuurlijke reactie van de mens om het geval als slecht te stempelen. Teneerste is het menselijk dat te doen, tentweede is het verboden binnen de islam mensen te veroordelen aangezien dat alleen en enkel aan Allah is.
Ten derde kan je het ook zo zien: Misschien is de marokaan ergens blijven hangen (zoals dat hij absoluut zeker van is dat je moet vasten maar op de een of ander manier schijnt hij, misschien zoals haast altijd uit onwetendheid, problemen te hebben met het besef ervan waardoor hij onder andere deze turk niet duidelijk kan maken over het belang van vasten) en ik heb wel vaker zeer abstracte manieren gezien van bekering, of het proces wat er naar leid en dan heb je in principe al een voorbeeld.
Mede daarom kan noch ik noch jij vertellen wie goed en wie slecht is.
Dit hekel ik een beetje aan de column omdat het haast lijkt of de marokaan in dit geval aan het kortste touw trekt of iig als slecht word gezien. Terwijl (de oudere, en waarschijnlijk de meer snuggere) turk juist als moslim zijnde hem had moeten vertellen dat vasten iets is dat heel serieus genomen moet worden etc. etc. en dus dat het stiekem nuttigen van fruittella`s heel erg verkeerd is. Dat nieuwsbericht zou dan een bijpassend straf zijn en hij zal de vernedering wel gevoelt hebben.
In plaats daarvan drinken ze gezellig een kopje thee
Het is anderzijds dat de islam net als vele andere culturen/godsdiensten al eeuwen word aangevallen door iets onzichtbaar. Hij heeft wel een gezicht een gaat onder `t mom van de wetenschappen door alle religie`s terwijl het een schijnkopie vormt. In jip en janneke taal, is er een voorspelt dude die alle religies wilt overnemen en sterker nog wilt hij dat elke mens hem aanbid.
Het is ook geen toeval dat veel mensen wetenschappers als neutraal zien. Het is de perfecte dekmantel om te penetreren in de verdediging van een religie. Je kan in de naam van de wetenschap mensen alsnog tot handel drijven. Gene die op het punt van afvallig staan krijgen mede hierdoor hun extra steun in `t rug. Of een religie dat begint met toegeven etc. zoals we dat algemeen kennen van christenen.
Daar komt binnekort ook zeker verandering in als zijn gezicht eenmaal word vertoont. Volgens onze bronnen is hij jullie messias/verlosser en deze persoon is voorspelt op zowel wetenschappelijk als religeus gebied. Dat je hem nu niet letterlijk ziet maakt helemaal niks uit want dat komt eraan. De aanwijzingen die onze profeet heeft gegeven over Detjal en de eind der tijden komen steeds dichterbij en dat is wat er voor moslims aan toe doet. Scientology church konden we b.v. nog met zijn allen om lachen, straks word het bloed serieus met dus een wetenschappelijke jasje. Wie goed kan kijken zal voelen wat ik bedoel, kleine voorbeeld de CDA. En in de toekomst word dat nog vele male erger want de dagen van religie zijn nog lang niet getelt zoals sommige eigenlijk hopen.
In turkije heb je een precies zelfde vergelijkbaar macht net als in marroko. En in de USA lopen misschien wel de meeste radicalen rond.
De vraag wat moslims dan anders maakt en hoe hun zullen omgaan met deze nieuwe ontwikkelingen is er 1 die heel de wereld zal meeslurpen. Er zitten echt hele belangrijke verschillen tussen de abraham religies onderling. En allen weten ze dat er maar 1 zal worden uitverkoren door het goddelijke in het eind der tijden.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken