Vier vragen over (het plaatsen van) flitspalen
Hoe, wanneer en waarom een flitspaal wordt geplaatst, lees je hier.
- 1. Ik zie heel veel verkeersonveilige situaties in onze gemeente, kan ik daar een flitspaal voor aanvragen?
Een flitspaal kan worden aangevraagd door de wegbeheerder, samen met de politie. In de aanvraag staat omschreven waarom op deze locatie een flitspaal moet komen. Bijvoorbeeld omdat er vaak te hard of door rood wordt gereden en er gevaarlijke situaties ontstaan. Gemeente en politie analyseren de situatie en bekijken of een aanvraag nodig is. Het OM beoordeelt deze aanvragen.Een flitspaal is niet altijd de enige en beste oplossing. Het uitgangspunt is dat er pas gehandhaafd wordt als andere maatregelen niet helpen of niet mogelijk zijn. Denk aan het aanpassen van de inrichting van een weg bijvoorbeeld een versmalling, drempels, aparte fietsstroken of inzetten van communicatie: duidelijke borden of bijvoorbeeld displays waarop je ziet hoe hard je rijdt. Er zijn nu bijna 650 vaste flitspalen in Nederland. De locaties worden periodiek geëvalueerd en er wordt bekeken of een flitspaal nog nodig is of dat de flitspaal op een andere locatie meer nodig is. Zo worden de vaste flitspalen optimaal ingezet voor de verkeersveiligheid.
- 2. Waarom worden er pas flitspalen geplaatst als er iets ergs is gebeurd?
Dit klopt niet. Een flitspaal wordt ingezet voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Naast overtredingsgedrag op roodlicht en snelheid wordt ook gekeken naar risico’s voor kwetsbare verkeersdeelnemers en slachtoffers. Een aanvraag voor een flitspaal kan ook gedaan worden als uit metingen blijkt dat op een locatie structureel te hard wordt gereden en andere maatregelen niet helpen. Of als er een hoog risico is op gevaarlijke verkeerssituaties bijvoorbeeld als er hard wordt gereden of door rood licht en er veel fietsverkeer oversteekt. De wegbeheerder en lokale politie bepalen samen voor welke locatie en wanneer ze een aanvraag voor een flitspaal indienen. - 3. Waarom duurt het plaatsen van een flitspaal zo lang?
Gemiddeld duurt het vanaf indienen van een aanvraag tot start van de handhaving ongeveer vijf maanden. Als een aanvraag binnenkomt, wordt deze zo snel mogelijk beoordeeld. Soms zijn extra gegevens nodig van de aanvrager. Als besloten wordt een flitspaal te plaatsen moet de exacte locatie gekozen worden in afstemming met politie, wegbeheerder en leverancier. Hierbij is belangrijk dat de camera in de juiste hoek geplaatst kan worden en moet de stroomvoorziening geregeld worden. Ook moet er een flitspaal beschikbaar zijn. Het vergunningstraject voor de plaatsing neemt ook enige tijd in beslag. Als de paal geplaatst is, zijn testen nodig. Denk hierbij aan het flitsen op het juiste moment, maar ook aan het correct doorsturen van de foto’s naar het CJIB. Het handhavingsproces vindt gedigitaliseerd en geautomatiseerd plaats en daarom zijn er eerst uitgebreidere kwaliteitscontroles nodig. - 4. Ik ervaar veel overlast van verkeerslawaai: automobilisten die extra hard optrekken, knallende uitlaten, met name ‘s avonds. Is dat een reden om een flitspaal te plaatsen?
Flitspalen zijn bedoeld voor het vergroten van de verkeersveiligheid. Hoewel overlast door verkeersgeluid heel vervelend is, is dit een ander probleem dan verkeersveiligheid. De gemeente en politie kunnen samen naar andere oplossingen voor dit probleem zoeken. Er wordt soms gesproken van ‘geluidsflitspalen’, maar eigenlijk zijn het geluidsmeters. Gemeenten zijn begonnen met het handhaven met een camera voor geluidsoverlast. Beboeten is technisch en juridisch nog niet mogelijk; onder andere. omdat het met een opname niet aan te tonen is welke auto teveel herrie maakt. Gemeenten zijn bezig met pilots met de geluidsmeter maar vanuit verkeersveiligheid is geluidsoverlast geen prioriteit voor het OM. Als er toch handhaving door de politie gewenst is, kan dit lokaal worden besproken
Flitspaal ( Foto-Pixabay)
Waar the fuck gaat dit heen... 30 rijden in steden, geluidsflitspalen.. what is next
Als je echt verkeersveiligheid wilt verbeteren, voer controles uit op drank, drugs, lachgas, mobieltjes.
Dat ze je flitsen terwijl je 60 rijdt waar 50 is toegestaan maakt helemaal niets uit voor de verkeersveiligheid. Durf te wedden zelfs dat er in de buurt van flitspalen meer ongelukken zijn dan op stukken zonder paal, omdat iedereen ineens op de rem gaat staan.
Een flitspaal plaatsen, dat gatso maar niet!
Fokkerblokker
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
Zie je ook vaak in dorpskernen, waar het gevaarlijk is om snel te rijden staan ze meestal niet. Wel waar je bijna het dorp uitrijdt en weer wat meer gas bij kunt gaan geven.
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen waar het wel voor de verkeersveiligheid is maar meestal is het gewoon een veredelde kassa voor verkapte wegenbelasting.
Ik heb hem gezien. Dit is een stukje gewoon rechte weg het dorp uit langs het water, geen fietsers, geen voetgangers, helemaal niets. En toch mag je daar maar 50 op een weg waar je verder 80 mag. Het ding heeft zelfs een extra camera naast de kast gekregen voor de lange afstand, want het verdient zo lekker!
Kortom: BEWEZEN cash-cow en heeft niets met veiligheid uit te staan.
https://www.gewoonvoorhem(...)derland-boetes-autos
[ Bericht gewijzigd door Ghost_Buster op woensdag 1 december 2021 @ 21:59 ]
Het volgende is... rapapa:
Verplichte vaccinatie.
Enne.... Do not feed the troll
Maar flitspalen zijn niet gelinkt aan het systeem van verkeerslichten.
Hij haalt een voorbeeld aan dat het licht op rood springt en 3 seconden later weer op groen, DÁT heeft geen ruk met de flitspaal te maken maar met de software van het systeem en wat de lussen detecteren, en ja, dat is op sommige plekken niet helemaal goed uitgedacht maar dat heeft alsnog geen ene ruk met de flitspaal te maken.
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
En waarom? Nou, er is een afslag bij gekomen. Maar in plaats van daar een fatsoenlijke afrit te maken zodat mensen kunnen voorsorteren en veilig de afslag kunnen nemen, en het doorgaande verkeer veilig kan doorstromen, hebben ze er gewoon een voorrangskruising van gemaakt.
Dus, De meest verkeersveilige oplossing was geweest om er een afslag met voorsorteervak te maken. En dat had de doorstroming ten goede gekomen.
Maar ze hebben er gewoon een zijstraat van gemaakt, de doorgaande weg 50km/u gemaakt, en er een flitspaal neergezet. Hoewel 500 meter verderop de oprit naar de snelweg begint, alwaar je 100 mag rijden.
Ook is daar nooit een ongeluk gebeurd, omdat ook nog even duidelijk te maken.
De beslissingen worden gewoon genomen door mensen die liever helemaal geen auto's willen zien, denk ik.
Ik begrijp de gedachtengang ook wel, want het is om fietsers en voetgangers te beschermen, die zich over het algemeen weinig tot niets aantrekken van stoplichten. Staat jouw licht op groen, wil je zonder af te remmen doorrijden, steekt er ineens een fietser voor je neus over omdat die door rood ging en niet goed zat op te letten of er misschien wel verkeer aan komt.
Maar dat is natuurlijk een zwaktebod. Automobilisten stoppen wel voor rood licht, dus moeten die maar gestopt worden om de fietsers te beschermen.
Vanaf volgend jaar geloof ik, gaan alle nieuwe auto's uitgerust worden met een automatisch waarschuwingssysteem (audio-visueel) die irritant moet zijn (volgens de wet) om je te waarschuwen dat je over de maximum snelheid zit. Daarna gaat het verplicht worden om begrenzers in te gaan bouwen.
De 30 km maatregelen worden niet gedaan voor brandstof besparing.
En een aantal flitspalen zijn vakkundig met verf bewerkt, dus die flitsen sowieso niets meer.
- Marcus Aurelius
- Marcus Aurelius
Deze hebben (in de basis) niet de snelheid als trigger, maar het feit dat je daar rijdt terwijl je eigenlijk moet stil staan.
The person most likely stopping you, is you.
Enne.... Do not feed the troll
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
In België hadden ze veel meer verkeersdoden dan in Nederland, en toen gingen ze kijken waarom dat kwam. Ze zagen dat Nederland VEEL meer flitspalen had. Toen hebben ze die dingen massaal ingevoerd en voila: aantal verkeersdoden ging drastisch omlaag.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
https://www.autoblog.nl/n(...)in-nederland-2955536
De toename door (dronken) Oost-Europese chauffeurs niet want mensen mag je niet bestempelen op basis van eigen gedrag.
Het linkse, laffe Nederland.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken