Hearthstone - onze kaarten, monster hunt en de huidige meta
3. De meta
Een nieuw jaar betekent sowieso ook een nieuwe meta, zeker omdat standard nu veel kaarten en decks verliest die jarenlang een pilaar waren van Hearthstone zoals de jade-archetypes, de old gods en een aantal onmisbare minions van One Night in Karazhan. Hoe staat de meta er nu voor en wat is onze mening hierover?
Puddington:
De grootste winnaar van deze nieuwe meta is zonder twijfel paladin, en dan met name dude paladin. Dude paladin (naar de silver hand recruits die je probeert op je bord te krijgen) wás al redelijk sterk in Year of the Mammoth, maar met The Witchwood is het deck-archetype helemaal te zot voor woorden. Het deck komt in twee varianten: odd paladin (die gebruik maakt van Baku the Mooneater om voor twee mana twee silver hand recruits op je bord te krijgen) en even paladin (die gebruik maakt van Genn Greymane om voor één mana een silver hand recruit op je bord te krijgen). Beide decks zijn top dog in de huidige meta met een winrate van dik boven de 60 procent, waarbij even paladin een winrate heeft die nét wat beter is dan odd paladin. Mocht je zowel Genn als Baku niet hebben, dan is er ook nog murloc paladin wat een zeer respectable winrate heeft. Met drie decks die allemaal ook nog gelden als top-tier lijkt paladin ook de eerste class die het doelwit zal zijn voor eventuele nerfs. Maar voor nu, put your faith in the light als je succes wil hebben op de ladder van Hearthstone.
Is control meer je ding, dan is cubelock nog steeds een deck waar rekening mee moet worden gehouden in de huidige meta. Cubelock heeft weinig sterke kaarten verloren met de rotatie naar het volgend jaar en ook Lord Godfrey heeft nu een plek gevonden in het deck, naast krachtpatsers zoals voidlord en doomguard. De enige decks die een beetje op kunnen boksen tegen cubelock zijn face hunter en secret mage, beiden decks die ik sowieso niet veel zie in de huidige meta. Verder is er ook nog spiteful druid (en in mindere mate spiteful priest), die de control-decks compleet maken.
Verder ook nog een kleine analyse van shudderwock shaman. Shudderwock werd geroemd en gevreesd als een kaart die de hele meta op zijn kop zou kunnen zetten en de kaart krijgt binnenkort een technische nerf, maar de kaart was eerder irritant dan sterk. In de eerste paar dagen van de nieuwe meta werd massaal geklaagd over de lange animaties van shudderwock shaman, die soms minutenlang konden aanhouden. Dat gezegd hebbende, het lijkt er op dat de huidige meta te agressief is voor shudderwock shaman met zoveel paladins op de ladder en het deck wordt nu niet meer ontzettend veel gespeeld.
Het feit dat paladin zo dominant is op de ladder vind ik niet gezond voor de huidige meta, en ook naar cubelock dat zo lang dominant is met voidlord mag wel eens gekeken worden. Momenteel lijken alle decks die de meta aanvoeren terug te vallen op twee mechanics: face (in het geval van paladin) of het "cheaten" van grote minions uit je hand (cubelock, spiteful druid). Niet echt leuk voor de mensen die bijvoorbeeld een leuk midrange deck willen spelen of een deck gefocust rondom een thema, zoals elemental mage.
Ook lijkt de rotatie niet veel verandering in het aantal deck-archetypes te hebben gebracht: dude paladin, cubelock en spiteful-decks kenden we al van Year of the Mammoth. Als het de missie was van Blizzard om mensen aan nieuwe decks te krijgen, dan is dat (nog) niet gelukt. Aan de andere kant ligt het tempo van de meta nu wel een stuk hoger (mede door de vele paladins), wat voor sommigen een welkome afwisseling kan zijn na de trage meta van year of the mammoth.
Wat betreft wild, waar ik voornamelijk heb gespeeld, is even shaman een gevreesde tegenstander. Met een totem voor één mana en kaarten zoals flametongue totem en dire wolf alpha kan een shaman veel tempo creëren in een schrikbarend korte tijd, en de hero power werkt ook goed met kaarten zoals thing from below waardoor je heel snel een 5/5 met taunt op het bord kan krijgen. Als liefhebber van shaman wordt dit het deck wat ik de komende tijd veel ga spelen op de ladder, zeker omdat in standard nog steeds hetzelfde liedje is en het nu eigenlijk alleen draait om paladin, warlock en druid.
Noppie2000:
De meta kan in de toekomst op een hele leuke plek eindigen, maar dan moet Blizzard wel wat actie ondernemen. Wat je wil bij een rotatie aan het begin van het jaar is, nou ja, rotatie. Veranderingen, iets fris. Toen al snel bleek dat reeds bestaande decks (Cubelock, Aggrodin, Spiteful decks) de meta zouden blijven aanvoeren, was dat toch een teleurstelling. Natuurlijk is niet deck hetzelfde. Aggrodin is eigenlijk een combinatie van drie soorten: Oddadin, Evendin en Murlocdin, maar uiteindelijk hebben ze maar één doel: het bord negeren en zo snel mogelijk zoveel mogelijk face damage doen. Het biedt weinig interactieve gameplay, waar de overige twee meta-leiders ook last van hebben.
Spiteful Priest en het sterkere Spiteful Druid draaien om het spelen van Spiteful Summoner, die soms op beurt 4 al een 10-mana minion op het spoeelveld gooit. Door de rotatie van kaarten zijn de 10-mana drops sterker en consistenter dan ooit tevoren, wat de kaart ook aanzienlijk sterker maakt. Vul dit op met kleine, sterke minions en wat removal en je bent haast niet te verslaan. Het principe van mana-cheaten daar heb ik al een tijd een hekel aan, Cubelock maakt zich daar ook schuldig aan, al behoeft dat wellicht geen uitleg meer.
Natuurlijk is er ruimte voor andere decks, al delven die het onderspit ten opzichte van de reeds genoemde decks. Een Quest Warrior doet het redelijk, Quest Rogue is tijdelijk terug (zeker op hogere ranks, waar langzamere decks gespeeld worden) en her en der probeert men met bijvoorbeeld Taunt Druid (wat dankbaar gebruik maakt van Hadronox en Witching Hour) en Control Mage nog wat te bereiken op de ladder. Het probleem is dat deze decks al gauw een winrate hebben die 10% lager ligt dan de echte meta decks, terwijl de decks hartstikke leuk kunnen zijn om mee te spelen.
De enige klasse die echt ontbreekt is Shaman (in Standard tenminste, zoals Puddington meldt kan de klasse best krachtig zijn in Wild). Wellicht dat deze klasse gebaat is bij nerfs in de toekomst of wellicht is er wel een Unicorn Shaman in de maak. De meta kan best leuk worden, maar dan moet iemand eens gaan kijken wat ze kunnen doen om Warlock en Paladin een stuk minder dominant te maken. Tot die tijd wissel ik Standard gewoon af met Wild en Arena, die allebei weer compleet andere ervaringen (met elk hun eigen problemen, toegeven) bieden voor wie dat wil.