De grote games canon - deel 6

<\/center>

Toen Westwood Studios in 1992 een vervolg maakte op de game Dune werd er een compleet nieuw gamegenre gelanceerd. Eerder waren wel al de games The Ancient Art of War, Stonkers, en Herzog Zwei uitgekomen, maar alleen de echte game die-hards zullen deze games kennen. Met Dune II was de eerste echt succesvolle voorloper van alle RTS-games die na die tijd zouden verschijnen geboren.

<\/center>

Dune II is een game geworden die slechts losjes gebaseerd is op de eerste game en de boeken/films. Hoewel de game een twee achter zijn naam heeft staan, kan het niet echt als een sequel gezien worden. De eerste Dune was namelijk een point-en-click adventure met een verhaal, terwijl Dune 2 meer gespitst is op actie en oorlog tussen drie rassen. Het verhaal gaat niet veel verder dan dat alle drie de rassen zo veel mogelijk kostbare spice proberen te verzamelen.

Naast de twee rassen of \\\'Houses\\\' die rechtstreeks uit de boeken afkomstig zijn, werd er in de game ook een derde House bijgehaald om de game wat meer spanning te geven. Zo kon je op de planeet Arrakis strijd gaan leveren om het kostbare spice met The House of Atreides, Ordos en Harkonnen. De Atreides zijn de nobele strijders, terwijl de Harkonnen genadeloze vechters zijn zonder respect voor anderen. De Ordos zijn de nieuwe \\\'mensen\\\', zij waren wat sluiperiger en ook niet meer helemaal menselijk zoals wij dat zouden omschrijven.

Naast de drie Houses leven er ook nog de originele bewoners, deze zullen de meeste mensen nog het beste bijgebleven zijn, namelijk de Sandworms. Deze gigantische wezens leven onder de grond van de zanderige woestijnvlaktes, het was als speler dan ook het veiligste om met je units zo veel mogelijk op rotsachtig gebied te blijven aangezien de zandwormen hier niet konden komen. Zodra je echter met je unit op het zand kwam liep je het risico om ten prooi te vallen aan deze wezens. Ze reageren namelijk op trillingen in de grond en kwamen dan in razend tempo op je af, de zanderige grond zag je heen en weer trillen op de plaats waar de zandworm zich bevond. Kon je niet op tijd wegkomen dan kwam de worm naar boven, sperde zijn bek en slokte zo je unit op en sleurde hem vervolgens mee naar de zanderige dieptes.

<\/center>

Verder was de game identiek aan de RTS-games zoals we die nu kennen. Je harvesters gingen op pad om spice te verzamelen en wanneer je deze terug had gebracht naar de basis kreeg je credits. Deze credits kon je dan weer gebruiken om je basis en units op te bouwen. Deze units waren dan weer uitermate geschikt om te proberen de concurrende Houses van de kaart te blazen.

Dune II is dé game die de moderne RTS-games zoals we die nu kennen bekend heeft gemaakt bij het grote publiek. De revolutionaire gameplay werd binnen no-time populair en de game is een echte klassieker. Niet alleen zorgde het voor een nieuw type games die de markt bestormden, ook heeft de game er voor gezorgd dat Westwood zich definitief vestigde als grote developer.