CD: Soulburn - The Suffocating Darkness

Soulburn is een band die in 1997 is ontstaan toen er in de band Asphyx allerlei interne spanningen waren ontstaan na een aantal bezettingswisselingen. Gitarist en bassist Eric Daniels, zanger Wannes Gubbels en drummer Bob Bagchus besloten om verder te gaan als Soulburn en nog geen jaar later verscheen het enige album van de groep in deze bezetting. Vanaf 2000 gingen de mannen weer verder onder de naam Asphyx, al zou het nog zo'n 7 jaar duren voordat we weer wat van de band vernamen. Inmiddels is het 2014, is er een verrassende nieuwe line-up van Soulburn en ligt er ook nog eens een kakelvers nieuw album in de schappen.

Soulburn - The Suffocating Darkness

Van de eerste bezetting van Soulburn zijn alleen Bob Bagchus en Eric Daniels overgebleven. De band vond een nieuwe bassist en zanger in de persoon van Twan van Geel (Flesh Made Sin, Legion of the Damned), terwijl Remco 'Nailgun' Kreft (Grand Supreme Blood Court, Nailgun Massacre, Xenomorph) werd aangetrokken als tweede gitarist in de oldschool death metalband Soulburn. The Suffocating Darkness werd opgenomen in Studio Harrow in Losser met Harry Wijering (Harrow Productions) en Dan Swanö (Unisound Recordings) achter de knoppen en schuiven. Het resultaat was een beukend stuk ouderwetse death metal plus een intro en een outro zoals we dat van een volledige death metalrelease mogen verwachten.

Soulburn is een band die regelmatig doet denken aan black- en death metalpioniers uit de jaren tachtig en negentig zoals de bands Death, King Diamond, Celtic Frost, Bathory en Venom. Net als voorgenoemde bands maakt ook dit kwartet uit Oldenzaal nog steeds onvermurwbaar harde muziek zonder fratsen. Bij het vorige album liet de groep zich vooral inspireren door bands uit de doom en black metalsector en deze invloeden zijn nog steeds te horen. The Suffocating Darkness is bombastisch maar biedt tegelijkertijd ook een rauw en eerlijk geluid, zoals de band die ook live weet waar te maken. We zijn dan ook erg blij met het feit dat Century Media de band voor een tweede keer een platencontract heeft aangeboden, waardoor dit fraaie album kon worden gerealiseerd.

Soulburn (vlnr: Remco, Bob, Eric en Twan)

The Suffocating Darkness van Soulburn is zwaar verplichte kost voor een ieder die een bruut stuk death metal met een snufje black metal van Nederlandse bodem wel kan waarderen. We dachten dat Soulburn al jaren dood was. Wat zijn we blij dat we het mis hadden. Oh ja, voor we het vergeten. Voor vinylfreaks is de plaat naast ordinair zwart vinyl ook te vinden op zilverkleurig vinyl in een zwaar beperkte oplage. Nu maar hopen dat we niet weer zolang moeten wachten op het volgende album.