Game Review: Halo PC

De missies zijn erg lineair en terugkeren naar een plek waar je eerder al was gebeurt dan ook niet of nauwelijks. Voordeel hiervan is dat je altijd weet waar je heen moet aangezien het spel werkelijk alles voorkauwt. Pijlen op de grond wijzen je de weg en vaak heb je zelfs een overbodige indicator op de HUD die je vertelt waar je heen moet. Het puzzelelement is in het spel ver te zoeken en tactiek is overbodig. Rennen en schieten is het devies.

Het zinloos rennen en schieten wordt wel veraangenaamd door de prachtige omgevingen. In maximaal 1280x1024 pixels zoeft de wereld aan je voorbij en stap je van het ene indrukwekkende gebouw naar het andere. Onderweg ontmoet je prachtige kleurige aliens, handige bestuurbare voertuigen, grote ruimteschepen, etc.; allemaal even gedetailleerd. Soms zelfs iets te scherp naar mijn idee. Halo voor de PC is afkomstig van de Xbox en ik vraag me soms wel af of er wel rekening is gehouden met de schermresolutie van een PC. Een televisie maakt scherpe lijnen vanzelf wat ronder en daardoor ziet een kale wereld er al snel wat voller uit. Op de PC met een haarscherpe monitor is dit niet het geval en soms lijkt het oppervlak van de Halo dan ook wat kaal. Voor al het moois is wel een krachtige PC nodig. Een PC met de minimum requirements kan het spel helemaal niet bijhouden dus let hierop wanneer je het spel koopt! Zelfs met schermresolutie 640x480, met alle speldetails op off of low(est) is het spel niet speelbaar op een 800MHz PC met GeForce2 kaartje. Speel je het spel echter met een nieuwe videokaart en een snelle PC dan is het ook werkelijk prachtig en, vooral tijdens drukke gevechten, erg indrukwekkend!

Om een beetje variatie in het spel te brengen wordt het zinloos rondrennen afgewisseld met rondrijden en vliegen in diverse voertuigjes, verdedigen van een VIP, timed missions, etc. Jammer aan zo'n VIP-missie is dat het de VIP ontbreekt aan enige vorm van intelligentie. Meestal loopt zo'n man dan ook voorop, zwaaiend met het pietluttigste pistool. Frustrerend dus! De Artificial Intelligence (AI) van de aliens daarentegen is wel aardig. Ze lopen graag een blokje om wanneer ze je niet frontaal kunnen aanvallen en wanneer ze kansloos zijn springen ze gewoon weg of verstoppen zich achter een draagbaar force-field schild.

De PC-versie heeft een grotere diversiteit aan online speelmogelijkheden. Aanwezigheid van verschillende voertuigen (waaronder het vliegtuig) en extra wapens (als de vlammenwerper) maakt het zeker tot een leuk online spel. In je eentje of in teamverband kun je kiezen uit diverse games als capture the flag en deathmatch. Doordat de wapens minder nauwkeurig zijn dan veel andere PC shooters zijn de gevechten vaak een tikje chaotisch en is speelervaring misschien iets minder belangrijk om te winnen.