Game Review: Halo PC

De missies hebben een sterke opbouw. Wanneer het spel begint moet je cyborg-pak worden gecalibreerd en om dit te doen mag je dus een beetje rondkijken, wat lopen, etc. Een goede introductie dus om de besturing onder de knie te krijgen. Tijdens deze calibratie wordt het schip echter aangevallen dus al snel ren je in je pak door het schip, zonder enige vorm van verdediging. Je bent aangewezen op je collega's en je hebt het idee dat je telkens de volgende hoek niet zult halen. Erg spannend dus!


Tijdens de ontsnapping vanaf het ruimteschip weet je al vier verschillende wapens te bemachtigen. Je kunt namelijk zodra iemand dood is ieder wapen afnemen dat hij bezat (dus ook van Aliens). Als verwacht bij een shooter zijn de wapens gebalanceerd en divers. Doordat je maar maximaal twee wapens (exclusief granaten) mee mag nemen moet je hier wel slim mee om gaan. In normal mode zijn ze ietwat aan de sterke kant waardoor het begin van het spel erg eenvoudig wordt, zeker wanneer je vaker First Person Shooters speelt. Gedurende het spel vind je slechts nog enkele wapens naast de vier die je al hebt; een meer subtiele opbouw was dus wel aardig geweest.

Nadat je van het ruimteschip ontsnapt vlieg je met een escape pod naar een grote ring die nabij een planeet zweeft: de Halo. De binnenkant van deze ring ziet er precies uit als aarde (creatief hoor!) en hier start het avontuur pas goed. Al snel vliegen de ruimteschepen in het rond, stuk voor stuk afgeladen met aliens met als enige schijnbare levensmissie: jou uit de weg ruimen. Je baant je al schietende een weg over het oppervlak van de Halo en al snel merk je dat je je zult verstoppen tussen bomen en achter rotsen wanneer het volgende ruimteschip langsvliegt.