poll
Laat jij de auto of motor vaker staan vanwege de hoge brandstofprijzen?
De prijzen van diesel en benzine gaan door het dak. Vandaag (8 maart) bereikte de adviesprijs voor een liter Euro 95 het recordbedrag van 2,43 euro. Deze prijs vinden we alleen langs de snelweg, maar ook lokaal schieten de prijzen per tankbeurt omhoog en het eind van de prijsstijgingen zijn nog niet in zicht. Laat jij je auto of motor nu vaker staan?
Hoge brandstofprijzen ( Pixabay)
1296 stemmen , laatste: 20-06-2022, 16:55
Ik hou ook niet bij wat ze dan wel maken, ik weet dat ze troep leveren en alleen maar het voor de centjes doen, niets anders. Maatje van mij had een nieuwe tesla, is al weer terug, aandrijflijn niet goed, kwaliteit is ver te zoeken, helaas.
EDIT : ik zie dat ze idd het licht hebben gezien en overgeschakeld zijn naar de veel veiligere Lifepo4 cellen (lithium-iron-phosphate batteries),....ook andere fabrikanten hebben het licht gezien, ook hun power walls hebben nu Lifepo4, jee dat heeft lang geduurd, betekend dat ze vanaf 2022 niet meer brandgevaarlijk zijn.
En laten we hopen dat ze elke cel meten met hun bms, want je hebt er geen flikker aan om hele stringen meten, in feite de kern van hun probleem met de oude cellen.
[ Bericht gewijzigd door The0ne007 op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:20 ]
Daarnaast denk ik niet dat plug-in EV's de toekomst hebben. Ik denk dat ammoniak->waterstof een veel betere methode is voor de toekomst. Ammoniak kan steeds milieuvriendelijker geproduceerd worden en je kunt aan boord van het voertuig direct ammoniak omzetten naar waterstof. Dan heb je alle voordelen van waterstof, zonder met een bom onder je kont rond te rijden. Dit word steeds vaker toegepast op schepen (vooral sleepboten op dit moment, die gigantisch veel kracht moeten hebben) en werkt uitstekend. Als dat in auto's ingebouwd word, kun je naar de pomp rijden, je auto net zo snel als een benzine auto vol gooien, hebben we niet al die absurde infrastructuur nodig en alles werkt snel en fijn. Ook heb je geen last van de nadelen van EV's zoals lange oplaadtijden en functioneren in de kou en niet de nadelen van H2 zoals gigantisch dure productie, gigantisch energie verbruik, gevaarlijke (en onmogelijke) opslag en het tanken wat praktisch niet te doen is onder normale omstandigheden.
De werk kilometers doe inmiddels gelukkig nu wel met een lease auto (zonder prive kilometers)
Ik ga maar naar belgie verhuizen denk ik. woon er toch al niet zo ver vandaan
- met nieuwe contracten ben je bij 50 cent per kWh maar €30 voor een volle 60kWh accu kwijt
- met oude contracten ben je bij 25 cent per kWh maar €15 voor een volle 60kWh accu kwijt
- met zonnepanelen kan je salderen en ben je nooit meer kwijt dan de aanschaf van je panelen. Hoe hoger de kWh prijs, hoe sneller je die terugverdient (momenteel 6-8 jaar maar met hoge prijs 3 tot 4 jaar).
De reden dat stroom duurder is geworden is overigens dankzij een "perfect storm".
Vanwege de Corona Crisis was de vraag naar aardgas fors teruggelopen en de prijs gedaald. Men vond het destijds niet nodig om de gasbuffers aan te vullen.
Vorig jaar trok de economie weer fors aan (zie ook aandelenkoersen) en ontstond er juist een tekort naar grondstoffen en energie.
Er is wereldwijd geen gastekort maar desondanks heb je aardgas niet in 5 minuten van plek A naar plek B waardoor er in aanloop naar de winter paniek ontstond op de markt. Er kan maar zoveel gas door de leidingen stromen en dit was niet genoeg om de buffers aan te vullen. De vraag oversteeg het aanbod, prijzen stegen en sommige industrieën moesten hun productie stilleggen omdat het te duur werd.
Als aanvulling op die "perfect storm" is er nu ook nog de Russische inval in de Oekraïne, sancties en de dreiging van een gehele afsluiting van de import van gas uit Rusland.
Het heeft weinig zin om EV's daar de schuld van te geven, die maken op dit moment nog niet 1% van het totale stroomverbruik in Europa uit. Datacenters in Nederland verbruiken bijvoorbeeld 3% om een vergelijk te maken.
[ Bericht gewijzigd door TheFreshPrince op woensdag 9 maart 2022 @ 08:22 ]
Een beetje electrische auto met fatsoenlijk bereik heeft een 100kwh accu waarvan je ~80 daadwerkelijk kan benutten. Thuis laden 80 x 45 cent = 36 euro voor een volle accu waar je bij normaal rijgedrag gemiddeld door het jaar 300 a 350 km uithaalt.
Ben je langer op reis en moet je publiek tanken dan zit je nu al aan 80 x 65cent = 52 euro voor een volle accu.
Koop een vergelijkbare ICEl, gooi deze vol 40 x 2.2 = 85 euro en je doet 800km met een tank, je auto is veel goedkoper in aanschaf en geen van de nadelen die een electrische auto met zich mee brengt.
Neem nu mijn situatie; Ik heb een rijtjes huis met 16 zonnepanelen wat al meer is dan een gemiddeld huishouden kwijt kan. Ik heb geen electrische auto of warmtepomp. Wel met 3 warmwater boilertjes. Ik gebruik ruim 5500kw/h per jaar waarvan mijn zonnepanelen zo'n 4500kwh afstrepen. Ik neem nog steeds op uit het net. Vooral in de donkere periode heb ik niks aan mijn zonnepanelen.
Het aansluiten van een warmtepomp of opladen van electrische auto gaat volledig uit het net moeten komen a 45cent en steigende!
En hou op met die "Ik heb een vast energie contract voor 22cent/kwh" bullshit want daar gaat iedereen op korte termijn vanaf geknikkert worden.
Doe eens een beetje aardig ipv iedereen leugenaar roepen.
En vergeet niet dat benzine inmiddels ook €2,40 kost.
Bij 1 op 10 zit je dan op 24 cent per kilometer.
Bij 1 op 15 zit je dan op 16 cent per kilometer.
Bij 1 op 20 zit je dan op 12 cent per kilometer.
En de grootte van de accu is verder niet relevant voor de kosten per kilometer.
Grotere accu = meer kWh opslag = meer kilometers.
Dus waarom je dat als argument gebruikt begrijp ik niet.
Een grotere brandstoftank in een auto maakt autorijden ook niet duurder (afgezien van het gewichtsverschil).
Je moet kijken naar het verbruik per km en de kosten die daar aan hangen.
Waar is de gewoon ''nee, nog steeds evenveel.''
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken