'Populaire fatbikes nauwelijks nog te verzekeren'
Uit recent onderzoek van Overstappen.nl blijkt dat fatbikes nauwelijks nog te verzekeren zijn. Van de traditionele verzekeraars bieden alleen Interpolis en Centraal Beheer nog verzekeringen aan voor fatbikes. Andere verzekeraars zijn gestopt met aanbieden van fatbikeverzekeringen vanwege de hoge mate van diefstal. Ook het aantal ongelukken met fatbikes is de afgelopen tijd hard gestegen. Dit model e-bike is vooral populair onder jongeren, die zich vaak niet bewust zijn van de risico’s.
Door een explosieve stijging in het aantal diefstallen van fatbikes hebben meerdere grote verzekeraars hun dekking voor deze fietsen stopgezet. Sinds augustus 2023 zijn onder andere Univé, ANWB, Allianz en ASR gestopt met het aanbieden van nieuwe fatbike-polissen. Interpolis en sinds kort Centraal Beheer zijn de enige twee verzekeraars die fatbikeverzekeringen aanbieden. Gelukkig zijn er alternatieven; zo bieden enkele fatbike-merken zoals Doppio, Phatfour en Knaap nu hun eigen verzekeringen aan. Bij het verzekeren van fatbikes is het bijna altijd nodig om een ART 2 gecertificeerd slot te gebruiken en een tracker in de fatbike te laten plaatsen zodat deze makkelijker teruggevonden kan worden bij diefstal.
Quote schadeverzekeringen expert bij Overstappen.nl Jeremy Broekman: “Een van de redenen waarom verzekeraars soms 'tijdelijk' stoppen is omdat de portefeuille nu verlieslatend is als gevolg van de toename van diefstallen en ongelukken. In dat geval gaan ze opnieuw om de tafel om de pricing weer 'goed' te krijgen met als eventueel gevolg dat voorwaardes en premies worden aangepast.”
De ANWB stopte in 2023 met het verzekeren van fatbikes vanwege de "extreem hoge diefstalcijfers" en aanpassingen aan de fietsen na aankoop. De organisatie benadrukt dat dit besluit nodig is om fietsverzekeringen betaalbaar te houden. In Amsterdam ligt de kans op diefstal van fatbikes zelfs op 90 procent.
Zorgen om grote toename ongelukken met fatbikes
De stijging van fatbike-ongevallen veroorzaakt grote bezorgdheid onder medische professionals. Artsen op de spoedeisende hulp melden een zorgwekkende toename van ernstige verwondingen, vooral onder jongeren. In 2023 belandden 59 fatbike-bestuurders op de SEH, vergeleken met zeven in 2022, en in de eerste vier maanden van 2024 waren er al 33 incidenten. Ook het opvoeren van fatbikes is een toenemend probleem. Fatbikes die harder kunnen dan de toegestane snelheid van 25 km/u zijn niet verzekerd voor schade aan de fiets of pechhulp. Schade aan anderen door een opgevoerde fiets is niet gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering, staat op de website van Interpolis.
... en naast het feit dat de dikke banden echt nergens op slaan, maar logica en jeugd zijn liever niet met elkaar verbonden. Pietje heeft er een dus wil ik er ook een.
Nu rijd elke 8 jarige rond met 2 andere vriendjes op 1 fatbike al toeterend over voetgangpaden met een opgevoerd model waarbij zij ook niet hoeven te trappen... echt levensgevaarlijk.
Het zijn vooral kindjes van bepaalde culturen die je constant van de sokken rijden in drukke wandelaarsgebieden gek genoeg...
- Het is enorm comfortabel.
- Fietsen over strand gaat stuk makkelijker
- Landweggetjes en bospaden gaan stukken beter.
- Belgische wegen zijn ook te berijden zonder dat je elke 2 km een lekke band hebt.
voer een minimumleeftijd in om op een e-voertuig te mogen rijden
of, e-voertuigen voorzien van een buddyseat (iedere fatbike heeft een buddyseat) in de scootercategorie laten vallen.
Dan moeten de rijders hiervan automatisch 16 zijn.
Kinderen die voor school ver weg moeten kunnen dat dan nog steeds op de gewone ebike doen.
Waar heb je gelezen dat mensen van die cultuur dat beweren? ben wel benieuwd.
De buddyseat net ff aangepast bijvoorbeeld.
Comfortabel kan ook gewoon met een normale mountainbike ik spreek over 30 jaar ervaring.
Een normale mountainbike is wendbaarder dan zo een lomp ding met van die veel te grote banden laat staan de weerstand en rubber slijtage die er is maar jah zit toch een accu op dus boeiend foto
En dat laatste is gewoon echt onzin.
Dan heb je het sowieso over de doelgroep die niet verder komt dan LTS zwakstroom.
Is het daarom dat je ze vooral in de steden ziet? Omdat je met een gewone fiets zo hard moet trappen op de stranden in de binnenstad?
Landweggetjes zijn eigen terrein en mag je alleen op rijden wanneer je toestemming van de eigenaar hebt. Bospaden zijn verboden voor voertuigen.
Dat de binnensteden overigens vol zitten met landweggetjes en bospaden is geen excuus. Die zijn nodig om de stranden in de binnensteden op een ethisch mooie manier aan elkaar te koppelen.
Belgen zijn toch niet uit hun auto te slaan? Ik zie altijd bedroevend weinig fietsers als ik weer eens in het verkeer vast sta in Brussel. Wel zie ik veel razende Belgen in de autos om me heen en ben ik altijd blij dat ze niet gewapend zijn.
foto
[ Bericht gewijzigd door RetepV op donderdag 18 juli 2024 @ 12:05 ]
Alle huidige fatbikes pak je dus aan met de maatregel.
Als fabrikanten hem anders gaan ontwerpen - met een zadelpen - dan gaat hij er als een gewone fiets uitzien dus niet meer stoer.
Dan krijg je dit, waar de jeugd nog niet dood op gevonden wil worden:
foto
Als je niet wil trappen haal dan gewoon je fucking scooter rijbewijs en ga daarmee van a naar b hoe moeilijk kan het zijn?
Die ouders moeten wakker geschud worden. Kinderen onder 16 jaar hebben geen elektrische fiets nodig. Maar gewoon eenvoudig fiets. Dan maken ze minder brokken.
Het is ook ouders zijn verantwoordelijk voor de fatbike volgens de regels in elkaar gezet. Ofwel kenteken voorzien of fiets permanente begrensd op 25 km/u.
En ook als zijn kroost een brokken maken, draait ouders volledig op.
Er is namelijk geen wettelijk onderscheid tussen een fatbike en ebike.
Ik probeerde dat in een eerder bericht te maken door fietsen voorzien van een buddyseat in de scootercategorie te plaatsen. Dan moet er wel een kenteken op.
Ik snap niet dat de jeugd die tokkiefietsen cool vindt, het ziet er echt niet uit.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
(bron)
Leuk al die wetten, er is nergens een handhaver te bekennen.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
Maar het imago is volledig vertyfd. Jammer is dat. Net als met die snorfietsen. Beide functioneel als alternatief vervoer, voordelig.
Totdat een bepaalde groep het begon te verkloten met opvoeren en misdragingen en er berichten als deze er om maatregelen wordt geroepen. En nee, dit is niet van "alle tijden" wat zalvende en andere linkse idioten beweren.
Dat automobilisten bewust allochtone kinderen op een fiets aanrijden?
Als ouders heb je keuzes:
- Fiets opvoeren behouden, betekent een kenteken voorzien. Dan mogen ze moet helm op en 16 oud zijn.
- Fiets niet opvoeren/ blokkeren, dan hoeft niet kenteken voorzien (niet meer dan 250watt)
- Fiets zonder elektrische ondersteuning.
Zolang de fiets een mogelijkheid heeft sneller laten rijden, is ouders hier gewoon verantwoordelijk voor zijn kind.
De prijs voor verzekeringen van "normale" ebike stijgen ook de pan uit.
Zonder dubbelslot en gesloten stalling thuis (lees:schuur) zijn ebikes ook nauwelijks te verzekeren.
Wanneer blijkt dat je fiets buitenshuis niet op dubbelslot stond, wordt er ook niet uitgekeerd.
En fietsendiefstal heeft zowiezo geen prioriteit voor de overbelaste en onderbetaalde politie.
En waar zie je tegenwoordig nog ergens handhaving ? ik zie ze nergens
als ze nu eens gaan lopen waar j niet mag fietsen dan is dat al een eerste winst
Hebben we eindelijk vervoermiddelen die geen geluid maken, goed zijn voor milieu en klimaat, beginnen ze nog te zeiken.
Dus al heeft het klootviooltje zijn vetfiets prima weten te verzekeren, als ie je van de sokken rijdt mag je nog steeds zelf voor de schade opdraaien.
Wat ook effectief zou kunnen werken is als je in de artiestenmedia foto's van Gordon plaatst met een artikel erbij waarin hij compleet lierisch is over zijn vetfiets. Overmorgen staat marktplaats er vol mee foto
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken