Eigenaar schip Fremantle Highway vangt bot in kort geding
De bestuursrechter is de aangewezen rechter om aan de hand van een volledig dossier te beoordelen of het schip de Fremantle Highway een afvalstof is. Bij de (gewone) kort gedingrechter is eigenaar KMS aan het verkeerde adres.
Dat volgt uit een uitspraak in een kort geding bij de rechtbank Den Haag. Vorig jaar brak er brand uit op het schip. KMS wil het schip vervoeren naar China voor reparatie, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet het schip als afvalstof waardoor het niet zomaar getransporteerd mag worden. KMS spande daarop dit kort geding aan. De rechter verklaart KMS niet-ontvankelijk in haar vorderingen.
Brand
Op 25 juli 2023 is brand uitgebroken aan boord van het schip Fremantle Highway. Hierdoor ontstond schade aan de lading, elektrische en hybride voertuigen, en aan het schip zelf. Nadat de brand was geblust is het schip eerst naar de Eemshaven en later naar de haven in Rotterdam gesleept. Daar bevindt het zich sinds 23 september 2023. Op 3 oktober 2023 hebben de eigenaren het schip verkocht aan het bedrijf KMS dat zetelt in Vijfhuizen.
KMS wil de Fremantle Highway laten vervoeren naar China om daar te worden gerepareerd. De Inspectie Leefomgeving en Transport wil niet zomaar meewerken aan de reis naar China. Zij vindt dat het schip door de brand een afvalstof is. ILT vindt dat dat er eerst een zogenoemde kennisgeving op grond van Europese regels moet worden gedaan. Als die er is, met een dossier met noodzakelijke informatie, kan er snel beslist worden of het schip wel of niet naar China kan worden gebracht. Mocht KMS het niet eens zijn met de beslissing die dan genomen wordt, dan kan het bedrijf naar de bestuursrechter om een voorlopige (spoed)voorziening te vragen, vindt de ILT.
KMS vindt een kennisgevingprocedure niet nodig omdat het schip geen afvalstof is. Het bedrijf wil via dit kort geding bereiken dat het schip alsnog naar China kan worden gevaren.
Oordeel rechtbank
De kortgedingrechter oordeelt dat de kennisgevingsprocedure de juiste weg is voor een goede beoordeling van de staat van het schip. Dan komen alle belangrijke gegevens op tafel. Dat KMS vindt dat er geen sprake is van afvalstof, maakt dit niet anders. Als de ILT erbij blijft dat het schip wel een afvalstof is, dan kan KMS bezwaar aantekenen en in beroep gaan bij de bestuursrechter. Die rechter is primair geëquipeerd om aan de hand van het volledige dossier duidelijkheid te geven of het schip als afvalstof moet worden aangemerkt.
KMS kan hangende de behandeling van het bezwaar, op korte termijn een voorlopige voorziening vragen om zo een voorlopig rechterlijk oordeel hierover te krijgen. Zo kan KMS toch op relatief korte termijn een toetsing krijgen van het standpunt van de ILT door de (voor kwesties als deze gespecialiseerde) bestuursrechter, oordeelt de kortgedingrechter. Daarom is de weg naar de civiele rechter afgesloten.
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
Als die lui dit schip willen laten repareren dan is dat toch toe te juichen i.v.m. duurzaamheid enzo? Of werkt het hier anders? Of is er een aanzienlijke kans aanwezig dat wanneer ze dit schip gaan vervoeren naar China dat deze halverwege het loodje legt, zinkt en op de bodem van de oceaan belandt?
Zoals je ziet heb ik hier de ballen verstand van, maar ben wel benieuwd waar de schoen nu precies wringt hiermee.
Er zal veel rotzooi in liggen. En het schip zelf is ook niet in bruikbare staat, in de zin van dat je het niet kunt gebruiken zoals die nu is.
Mooi plannetje om het in China te laten repareren (of ontmantelen). Ver weg van onze regelgeving. Ergens goed dat dit zo loopt. Er wordt al genoeg afval naar verre landen getransporteerd waar niet zo op de regeltjes wordt gelet (voor zover deze er zijn).
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
Grote kans dat het schip alsnog als afvalstof wordt gezien zodra het in China is aangekomen en dat de reparatie alleen gebruikt wordt om het schip die kant op te transporteren.
A murky, forgotten land.
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
Zorg dat het bedrag hoog genoeg is om te zorgen dat het dumpen van dat schip niet aantrekkelijk is, dan zullen ze dat ook niet doen.
Zolang de kolommen in de spreadsheets maar allemaal de goede kleurtjes hebben....
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
En als we die regeltjes niet hadden gehad, dan hadden we nu een HenkvdH die kanker heeft opgelopen doordat een bedrijf bij hem in de buurt gifstoffen heeft gestort en dan gaat lopen klagen dat de overheid geen regeltjes heeft opgesteld om dit te voorkomen.
Heel leuk altijd dat klagen om het klagen. Niemand schiet er iets mee op. Iedereen heeft er alleen maar last van. Doe het gewoon niet.
[ Bericht gewijzigd door Hallojo op vrijdag 5 april 2024 @ 21:59 ]
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
Maar om terug te keren naar het onderwerp. Zolang een boot drijft die je helemaal drijvend naar China kan slepen is het gewoon een boot..
of schip.. en geen afvalstoffen. Welke sukkel verzint zo iets.
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
Dat jij dat niet begrijpt doet daar niets aan af.
Terwijl het ook volgens experts schip gewoon te repareren is en dit ook economisch rendabel is.
Hoop staalwerk is het, maar machine kamer was niet beschadigt.
ILT gaat hier veels te kort door de bocht.
Er was ooit een wet dat homosexualiteit verboden was door de wetgever
Er was ooit een wet dat joden , zigeuners, gehandicapten vervolg werden in Duitsland bijv.
Allemaal door de wetgever bepaald. De vraag blijft gewoon. Welke SUKKEL verzint zo iets
En het zal wel te maken hebben met geld. En ik sluit niet af met de lengte van je piemel . Ik hou het non persoonlijk. Probeer hetzelfde te doen.
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken