Verstappen blikt terug op GP Turkije: "Het was totaal niet leuk om er te rijden"
Lang leek het Grand Prixweekend in Turkije volgens het boekje te verlopen voor Max Verstappen. Tot en met Q2 was de Nederlander de snelste van het veld maar na het net mislopen van de pole ging het tijdens de race helemaal mis. Na een turbulente race kwam Verstappen als zesde over de streep, een race om snel te vergeten, zo noemde hij het na afloop.
Verstappen was niet erg te spreken over de omstandigheden op de baan bij Istanbul. "Het was totaal niet leuk om er te rijden. Het asfalt was enorm glad, dat heb ik nooit eerder meegemaakt. Uiteindelijk is dat voor iedereen hetzelfde, maar eigenlijk moet dat niet kunnen. Het was spekglad. Er was maar één bruikbare lijn, dus je kon niet bij een ander buitenom. Je moest telkens achter de ander blijven rijden. Inhalen kon daardoor bijna niet", zo vertelde de Red Bull-coureur bij Peptalk op Ziggo Sport.
Het mislopen van de pole kon de Nederlander al snel achter zich laten. "Ik nam dat niet mee naar de zondag, maar het was gewoon balen om me als tweede te kwalificeren", zo lezen we op Verstappen.nl.
De race van zondag begon al meteen moeizaam met een slechte start. "We hadden gewoon echt een drama start. Er gaat iets niet goed bij de start. We hebben dan teveel vibraties bij de motor en daardoor krijgen we meer wielspin. Als het droog is, valt dat niet zo op omdat de grip dan hoog is. Maar op een circuit als in Turkije en met dat gladde asfalt, dan komt dat probleem wel naar boven. De auto schoot ook nog in anti-stall."
Toch wist Verstappen weer naar voren te komen maar eenmaal achter Sergie Pérez aangekomen ging het mis. "Ik wist dat we de juiste snelheid hadden en ik kwam een paar auto’s ook vrij snel weer voorbij. Op een gegeven moment zat ik vast achter Vettel, tot hij zijn pitstop maakte. Toen zag je dat mijn rondetijden meteen heel goed waren. Onze call met de pitstop was ook okay. Alleen zat ik daarna weer vast achter Perez. Hij maakte een foutje, waardoor ik vlak achter hem zat. Toen kreeg ik opeens heel veel onderstuur en belandde ik op de groene uitloopstrook, waar natuurlijk helemaal geen grip was."
"We kwamen erachter dat één kant van mijn voorvleugel zeven graden verkeerd stond afgesteld. Normaal passen we tijdens een kwalificatie de vleugel met maximaal halve graden aan. Ik reed dus met heel veel onderstuur en moest dat oplossen met andere settings op mijn stuur, maar daar verloor ik weer heel veel tractie mee. Daardoor reed ik steeds na een paar ronden mijn rechtervoorband kapot. Het was gewoon heel lastig", zo verklaart de Nederlander een deel van de problemen met zijn Red Bull-bolide.
Met nog drie wedstrijden te gaan is Verstappen niet ontevreden over het seizoen. "We worden derde in het wereldkampioenschap, dus het is op zich best een goed jaar geweest. Ik denk dat we veel mooie resultaten hebben behaald, gezien onze mogelijkheden. Volgend jaar willen we natuurlijk voor het wereldkampioenschap kunnen meestrijden. Dat is ook het enige wat telt."
Verstappen blikt terug op GP Turkije: "Het was totaal niet leuk om er te rijden" (Getty Images / Red Bull Content Pool)
2.) Vettel was zeker te pakken op de regenband.
3.) Te vroeg naar binnen gegaan voor inters.
Underestimate me
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
Verstappen kan leuk racen maar mist de ervaring en discipline.
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
The person most likely stopping you, is you.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
Hamilton had meer geduld, maar het werd hem ook wel in de schoot geworpen...
Ik heb al eerder uitgelegd waarom Hamilton zo veel "klaagt" over de boordradio: het is zijn manier om het uit zijn hoofd te krijgen en ik denk dat meer coureurs dat zouden moeten doen. Hamilton uit zijn frustratie, is het dan kwijt en levert optimale prestaties.
Ter vergelijking: Verstappen was al gefrustreerd na de uitvalbeurten in Italië en raakte zaterdag in Q3 nog veel meer gefrustreerd toen Stroll ZIJN polepositie afpakte. Verstappen was duidelijk geërgerd dat een coureur die hij ver beneden zich beschouwt hem versloeg in zijn specialiteit: de beste ronden rijden in de regen. Vervolgens nam hij die frustratie mee naar de race, had een erbarmelijke start wat hem nog veel meer frustreerde en nam daarna keer op keer veel te veel risico's waardoor hij ook spinde waarbij hij de voorvleugel beschadigde. Je zou dus kunnen zeggen dat dat probleem met die voorvleugel door Verstappen zelf veroorzaakt is: had hij zijn voorvleugel niet beschadigd, dan was deze verkeerd afgestelde voorvleugel nooit gemonteerd. Dit was weer de Verstappen zoals we hem kenden uit zijn begin bij Red Bull: niet nadenken, veel te agressief rijden en finishen of crashen. Ja, Verstappen heeft een hele goede reeks races gehad, maar dat kwam omdat hij meer met zijn hoofd ging rijden, grote risico's vermeed en genoegen nam met de derde of tweede plaats als er niet meer in zat. Deze race had Verstappen gemakkelijk derde, tweede of misschien zelfs wel eerste kunnen worden als hij het net als hamilton wat rustiger aan had gedaan in het begin.
Dat verhaal over die voorvleugel mag zo zijn, maar als je als top-coureur, wat Verstappen gewoon is, merkt dat er iets niet goed is aan de auto, dan ga je op safe rijden. Het kampioenschap is al verloren, je weet dat Bottas ver achter je rijdt en dus ga je je concentreren om zoveel mogelijk punten binnen te halen zodat je misschien die tweede plaats in het kampioenschap nog van Bottas af kan pakken. Dat zou het maximaal haalbare in dit seizoen zijn voor Verstappen en een geweldige opsteker voor Verstappen, Red Bull én Honda, als je er vanuit gaat dat ze er allemaal eigenlijk al in hadden berust dat een derde plek in het kampioenschap het maximum zou zijn.
[ Bericht gewijzigd door BMWK111RS op woensdag 18 november 2020 @ 08:41 ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken