Steeds meer volledig elektrische auto's
Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 22.000 volledig elektrische personenauto’s, bijna 60 procent meer dan een jaar eerder. De verkoop van volledig elektrische personenauto’s liet vorig jaar een sterke stijging zien. Het totale park van elektrische en plug-in hybride voertuigen nam in 2017 met bijna 9 procent toe. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Nederland telde op 1 januari 2018 bijna 120.000 zogenoemde stekkerauto’s. Het aantal volledig elektrisch aangedreven personenauto’s (FEV) groeide van bijna 14.000 voertuigen op 1 januari 2017 naar bijna 22.000 aan het begin van dit jaar. Het aantal plug-in hybride voertuigen (PHEV) nam in die periode met 1,6 procent toe naar 97.000 personenauto’s.
Ondanks deze groei is slechts 1,4 procent van alle personenauto’s in het totale Nederlandse personenautopark een elektrisch of plug-in hybride voertuig. De groei van het totale park van stekkerauto’s was het laatste jaar minder sterk dan voorgaande jaren. Van de ‘gewone’ hybride personenauto’s (HEV) -dus zonder stekker-, waren er op 1 januari 2018 ruim 150.000, een toename van 12 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Verdubbeling verkoop volledig elektrische auto’s
In 2017 werden 8,2 duizend nieuwe volledig elektrisch aangedreven personenauto’s verkocht, twee keer zo veel als een jaar eerder. Het waren er voor het eerst ook meer dan het aantal nieuwe plug-in hybrides, waarvan er 1,8 duizend verkocht werden. Een jaar eerder was dat aantal nog tien keer zo hoog. De sterk gedaalde verkoop van dit type auto’s hangt samen met de veranderde fiscale regelgeving voor emissieloze- of emissiearme auto’s, zoals de aanscherping van de bijtellingsregels.
De aankondiging van de wijzigingen had in 2015 onder andere tot gevolg dat de aankoop van een nieuwe auto door de consument naar voren gehaald werd om optimaal van de (oudere) gunstige regeling te kunnen profiteren. Voor elektrische auto’s (FEV) gold tot 2014 geen fiscale bijtelling, daarna werd deze 4 procent. De bijtelling voor de plug-in hybride (PHEV) steeg van 7 procent in 2015 naar 15 procent in 2016 en is vanaf 1 januari 2017 met 22 procent op gelijke hoogte als de bijtelling voor benzine- of dieselauto’s.
Aandeel stekkerauto’s in Nederland relatief hoog
Van alle in 2017 nieuw verkochte personenauto’s in Nederland was 2,7 procent een stekkerauto (FEV of PHEV). Daarmee behoort ons land nog steeds tot de kopgroep in de EU. Alleen in Zweden is het aandeel hoger. In 2014 en 2015 was het absolute aantal verkochte FEV’s en PHEV’s in Nederland het hoogst van alle EU-landen.
Niemand wil die hokken hebben !!!!
Ex lease kan je ze voor een appel en een ei kopen
Die zware logge langzame bakken daar zit niemand op te wachten
ga mijn energie niet verspillen aan die moderne shit.
het werkt in de praktijk te weinig namelijk.
Alleen religieuzen overstijgen dit soort volk op de hypocrisie schaal.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Tegen de tijd dat ik met een vol geladen accu (ongeveer) dezelfde afstand kan afleggen als met een volle tank brandstof dan zal ik een elektrische auto zeker overwegen. Het moet dan wel een middenklasse auto zijn en niet zo'n klein gebakje.
Maar vooralsnog is dat helaas niet het geval.
Daarnaast is 400km rijden ook 4u zitten. Accu bijladen is prima te combineren met even benen strekken en wat te eten halen.
Mijn huidige Megane diesel doet wel 1000km op een tank, da's wel fijn ja
Helaas zijn volledig elektrische auto's nog behoorlijk nieuw en duur, ik heb/had het budget er gewoonweg niet voor.
Als ze die hierboven genoemde zaken oplossen wil ik best wel een keer zo'n elctrisch prul overwegen.
vwb actieradius en oplaad tijd heb je wel een punt.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken