NS test extra korting om 'hyperspits' te mijden
De NS gaat een proef doen om treinreizigers te bewegen de 'hyperspits' te mijden, het drukste uur in de ochtendspits van 7.30 tot 8.30 uur. De proef, die deze week begint, wordt gehouden onder de 21.000 houders van een Altijd Voordeel-abonnement. Zij krijgen aan de randen van de spits, maar buiten de hyperspits, voortaan 40 procent korting.
Mijden ze de ochtendspits helemaal, dan krijgen ze zelfs 60 procent korting.
De Spoorwegen willen weten of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de ochtenddrukte. Tijdens de hyperspits is het aantal in- en uitstappers twee keer zo hoog als in de rest van de spits.
Wie aan de proef meedoet, kan er flink voordeel mee behalen om een trein eerder of later te nemen. Iemand die vier keer per week tussen Arnhem en Utrecht reist, kan in drie maanden tot ruim 100 euro besparen, rekent de NS voor.
Drie maanden
De test duurt drie maanden. Naast de proef met de korting wordt ook een reizigersonderzoek gedaan. Treinpassagiers kunnen daarin hun voorkeuren en behoeften aangeven als het gaat om reistijd en prijzen. Afhankelijk van de resultaten van de test bepaalt NS of de korting definitief wordt ingevoerd en zo ja, voor welke reizigers.
De Spoorwegen kampen met enorme drukte in de treinen, onder meer door de groeiende economie en de dalende werkloosheid. In september komen daar duizenden studenten bij. Het spoorbedrijf probeert de drukte op verschillende manieren op te vangen, onder meer door extra Sprinters te laten rijden.
NS test extra korting om 'hyperspits' te mijden (Foto: ANP)
Maar ben benieuwd of het wat oplevert.
Verder is het voor mij een onzinnige maatregel, aangezien ik mijn OV-kosten vergoed krijg.
Beter zouden ze eens beginnen met de lessen op scholen een uur later te laten beginnen. De meeste studenten zijn om 14:00 uur al weer klaar, dus dat kan best een uur verschoven worden. Overigens is het bewezen dat zo vroeg in de ochtend het leervermogen niet optimaal is dus het is win-win.
― Aleksandr Solzhenitsyn
En ik ga al zoveel mogelijk een of meerdere treinen eerder zodat ik rustig kan zitten en het gezeik van al die scholieren in de trein en in de bussen niet hoef mee te maken...
maar dan ben ik stervensvroeg op m'n werk, en eerder weg 's middags komt er vaak toch niet van, dus dan maak ik teveel uren... en vrij nemen is moeilijk want dan wordt het dagelijkse werk niet gedaan
's ochends om 06:30 komen ze aanrijden met 1 treinstel voor max 20 man.
En 's middags om 17:00 uur komen ze aanrijden met 1 treinstel voor 100+.
Alsof de baas baat heeft bij iemand die fysiek aanwezig is, maar mentaal nog slaapt.
Gelukkig met de eindejaarsuitkering hier een tweede auto. Verschrikkelijk die treinen. Vooral in september met de start van het nieuwe schooljaar.
Maar goed, je hebt dan in elk geval een eigen zitplaats, droog, etc
En dat zijn dan altijd weer standaard kantooruren. Mensen werken overdag.
Ik rijd overal met de auto naartoe. Helaas pest de agent en ambtenaar je dan uit stadscentrum...
Alsof mensen expres in de spits hun auto pakken zodat ze file kunnen rijden.....
Als je iets aan de spits wil doen moet je werktijden aanpassen, niet de spits zelf.
Ik ben blij met mensen zoals jij, die prima oplossingen hebben in plaats van zomaar andere ideeen als achterlijk te markeren.
Geen hersencel die bedacht dat dat wel eens niet zou kunnen voor iedereen die geen kantoorbaan en/of flexibele werktijden heeft.
Hou gewoon je achterlijke mond dicht als je niks weet.
Excuses aanvaard hoor
En bovendien voor iemand die daar werkt...
https://www.ad.nl/binnenl(...)ol-traject~a6d5de94/
Ze testen het al.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken