Veroorzaker treinongeluk Dalfsen voor rechter
De 23-jarige man die op 23 februari 2016 met een hoogwerker een treinongeluk veroorzaakte bij Dalfsen, wordt strafrechtelijk vervolgd. Bij het ongeluk kwam de machinist van de trein om het leven en raakten zes mensen gewond. De trein botste in volle vaart op de hoogwerker die op de spoorwegovergang stond. Zelf kon de man op het nippertje uit zijn voertuig springen.
Het Openbaar Ministerie (OM) verwijt hem dat hij onoplettend dan wel onachtzaam heeft gereden en dat hij zich onvoldoende op de hoogte heeft gesteld van de dienstregeling op het spoor bij Dalfsen. Ook zou hij vooraf niet goed hebben nagedacht of hij met dit langzaam rijdende voertuig wel veilig kon oversteken op deze overweg. Het OM beschuldigt hem van het veroorzaken van een verkeersongeval met dood en letsel ten gevolge.
De man moet zich op 12 september voor de rechtbank in Zwolle verantwoorden.
Veroorzaker treinongeluk Dalfsen voor rechter (Foto: ANP)
Het is toch een recht spoor waar er gebeurt is.
Als je de gevolgen van je acties niet kan overzien door het gebrek aan inzicht wie is er dan schuldig? Ik zie dat constant om mij heen dat mensen dit niet kunnen. Oke die rijden dan niet met groot materiaal over een spoorweg heen maar goed. Ze doen genoeg onnozele dingen.
Maar hoe lossen we dit op? Moeten we overal rubber tegel beleid gaan voeren of is het mogelijk om mensen echt intelligenter te maken zonder cynisch te worden en onder controle te houden zoals schapen. (wat de meeste mensen gewoon zijn)
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Treinongeval_bij_Dalfsen
-Jeremy Clarkson-
Alleen geen slagbomen. Toch wel zie ik op de foto..
Echter was de hoogwerker te langzaam om de overkant te halen toen de lichten eenmaal aangingen.
foto
-Jeremy Clarkson-
edit: ah er zijn wel spoorbomen. Vreemd verhaal dan. Krijg je ook een zaak aan je broek als je pech krijgt met je auto op een overgang?
Overgang is wel beveiligd.
Machinist zag de hoogwerker ook te laat omdat de zon laag stond.
De bestuurder van de hoogwerker had een andere oplossing moeten verzinnen omdat hij te traag is om normaal een overgang over te steken.
-Jeremy Clarkson-
Zo'n schaarlift ofzo? Die grotere types gaan nog redelijk snel, brommersnelheid ongeveer, een schaarlift rijdt hoogstens stapvoets.
En dat het OM verwacht dat je rekening houdt met de dienstregeling snap ik niet helemaal, wie doet dat wel bij overgangen?
Plus je zou ook zeggen dat dat bij een bewaakte overgang niet hoeft omdat je gewaarschuwd wordt wanneer er een trein aankomt.
https://www.youtube.com/watch?v=o-YBDTqX_ZU
De kraanmachinist had moeten weten dat hij te lang over de overtocht zou doen.
Maar ik zou het niet testen als ik jou was...
-Jeremy Clarkson-
De opmerking dat de verdachte kennis had moeten nemen van de dienstregeling is natuurlijk opmerkelijk. Sinds wanneer kan je van een dienstregeling op aan?
Maar een hoogwerker is toch niet zó langzaam dat ie een oversteek van een paar meter niet haalt ????? ik begrijp het niet, die dingen gaan minimaal stapvoets en het lijkt me heel sterk dat je dan niet op tijd over 3 meter spoor kan komen. Het zal eerder een gevalletje: Dat haal ik nog wel zijn geweest denk ik.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
Stel:
hij gaat 5km/uur (1,4m/sec)
Hij is 8 meter lang
de overweg is 5 meter breed.
Dan doet hij er theoretisch 9,36sec over vanaf het punt dat de voorkant begint met de oversteek totdat de achterkant de oversteek verlaat.
Mag toch hopen dat de voorwaarschuwing bij een oversteek langer is dan 10 seconden....
Bij 3km/uur kom je al wel weer uit op ruim 15sec voor de gehele oversteek..
Maar zelfs dan.
Aanpassing met dank aan DikDikie voor de link:
3km/uur
hij is 10m lang
oversteek hou ik maar op 5m breed
Kom ik op een totale tijd voor het oversteken van 18seconden.. Wat best lang is
[ Bericht gewijzigd door BartBee op dinsdag 5 september 2017 @ 15:21 ]
-Jeremy Clarkson-
veilig een
spoor oversteken?
Dat is echt wel heel erg langzaam hoor....
Dan gaat hij (bij een overgang van 10m breed) uit van 0,4km/uur ofwel 7m per minuut..
-Jeremy Clarkson-
Een zitplaats in het O.V. is een must al is het dan maar een klapstoeltje in een trein halletje.
Wat ik niet snap is dat ze geen sensors inbouwen die in contact staan met de trein of er een object op die overgang staat?!
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
bestuurder Bas Hop van Boomrooierij Hop
verhuurt de Grove MZ66BR. 'Het is een trage rupshoogwerker,
die 3 km/uur rijdt. Dit type hoogwerker
is in ingeklapte vorm ook nog 10 meter lang,
door zijn lange arm. Het kost de nodige tijd om
daarmee een spoor over te steken. Ook rijd je langzamer
als je een spoorweg oversteekt; anders word
je uit je bakje gewipt. Ik zou, denk ik, in drie
minuten een enkel spoor overrijden met deze
hoogwerker.' Wat er is gebeurd waardoor de
bestuurder van de hoogwerker niet op tijd weg
kon komen, zal later moeten blijken."
Zeker als je weet dat je hoogwerker maar stapvoets rijd.
De kans dat er een 2de trein aankomt als er net 1 is gepasseerd is lijkt me erg klein.
En ook stapvoets kan je nog makkelijk oversteken als de lichten aangaan.
Dan heb je dacht ik (theorie-examen is lang geleden) 8 seconden voor de spoorbomen dicht gaan en als de bomen dicht zijn duurt 't nog 3 seconden voor de trein er daadwerkelijk aankomt.
Tenzij de hoogwerker knel kwam te zitten, dat gebeurt ook nog weleens, al is dat vooral met diepladers.
Of als de accu bijna leeg is, dan gaan ze ook niet hard meer (uitgaande van een electrische schaarlift)
Het is gewoon een samenloop geweest van omstandigheden! Dat de schuld bij de man ligt van de hoogwerker geef ik je gelijk in, maar hoe groot is die schuld?
Overigens is het zaak heeeeeel erg voorzichtig over een spoorwegovergang te rijden met zo'n ding. Dus de passage an sich duurt eerder minuten dan seconden. Check deze link:
[ Bericht gewijzigd door 49R op dinsdag 5 september 2017 @ 23:30 ]
Oh nee sorry ....ik zie het al twee sporen
Nee. Er is altijd één iemand schuldig of verantwoordelijk en elk ongeluk is te voorkomen. Alles zal in het werk gesteld worden om dit in de toekomst te voorkomen (ook al is het nooit eerder gebeurd).
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken