Volkswagen doet het beter dan gedacht
Volkswagen heeft het in het eerste kwartaal van het jaar beter gedaan dan verwacht. Topman Matthias Müller sprak van 'respectabele resultaten in moeilijke marktomstandigheden'.
De Duitsers spannen zich volop in om hun reputatie op te vijzelen. Voor het eerst sinds het dieselschandaal bij Volkswagen in september aan het licht kwam, heeft de automaker geen extra geld opzij gezet om de problemen het hoofd te bieden. Eerder nam het bedrijf een voorziening van ruim 16 miljard euro voor eventuele boetes en rechtszaken.
De operationele winst viel met 3,4 miljard euro ruim 3 procent hoger uit dan een jaar eerder. Ook was het resultaat beter dan de 2,7 miljard euro waar analisten door de bank genomen vanuit gingen. De nettowinst viel een vijfde lager uit op 2,3 miljard euro.
Winst
De operationele winst bij het merk Volkswagen kreeg als gevolg van de problemen wel een knauw. Deze viel met 73 miljoen euro fors lager uit dan de 524 miljoen euro een jaar eerder. Audi deed het met een operationele winst van 1,3 miljard euro iets minder goed dan de 1,4 miljard euro een jaar eerder. Porsche schroefde het operationele resultaat op van 765 tot 895 miljoen euro. Bij Skoda nam de operationele winst met 30 procent toe.
De omzet van het gehele concern viel met 51 miljard euro 3,4 procent lager uit dan een jaar eerder. Voor het hele jaar hield Volkswagen vast aan zijn eerdere voorspelling waarin een daling van de omzet met 5 procent wordt voorzien.
Overgangsjaar
Volkswagen benadrukte nogmaals dat 2016 een overgangsjaar is. Hoofddoel daarbij is het leggen van een fundament voor een nieuw en beter Volkswagen, zo liet Müller optekenen.
Volkswagen doet het beter dan gedacht (Foto: ANP)
Verder zijn die downsized TSI-motoren ontzettend prut. Ik zou het als prívé-optie nooit aan iemand aanraden; veel te onbetrouwbaar. Als je een leaserijder bent, boeit het niet; het is hooguit irritant. Maar wanneer je privé na een jaar of 4 opeens met de kosten van een motorwissel komt te zitten, is dat toch lullig. En daar zijn er genoeg van. Meerdere vertegenwoordigers hier hebben een motor-wissel gehad. Wil je toch VW rijden, pak dan minimaal een 1.8.
Hoe dan ook, VW heeft de leasemarkt stevig in handen. Hooguit in het hogere segment (waar velen niet eens een lease-auto hebben) hebben ze redelijke concurrentie van met name BMW en in iets mindere mate Mercedes. Maar dat segment is sowieso klein doordat er vanzelfsprekend minder mensen zitten en minder banen die een navenante woon-werk-verkeer-karakter hebben dat een lease-auto nodig is. Overigens doet VW het daar met Audi natuurlijk ook niet verkeerd.
Overigens zijn VW-groep auto's in Duitsland ontzettend goedkoop. Een familielid van mij least een A5 voor 200 Euro per maand. Tsja, dan zou ik ook schijt hebben aan dat nox-schandaal. Mocht je dus daar in de buurt wonen of anderszins de mogelijkheid hebben om daar een nieuwe auto te halen, zeker een tip.
Treurig... Triest zelfs.
De downsized motoren van VGW zijn onbetrouwbaar. Dit staat los van de uitstoot. Ik zeg nergens dat dit met elkaar verbonden is.
Voor de eigenaren zelf maakt het niets uit inderdaad, aangezien de Californische overheid hun heus niet met een verhoogd tarief gaat opzadelen oid.
Je hebt wel dieselauto's in de vorm van die trucks enzo en van die customized halve tractoren, maar daar gelden andere regels voor.
Je moet uitstoot en verbruik niet verwarren. Verder gaat het bij VW om de nox-uitstoot van dieselauto's. CO2-uitstoot en verbruik overdrijven ze eigenlijk allemaal inderdaad (hoewel o.m. Honda en Toyota keihard hebben geroepen dat zij dit niet doen, en ze zijn nog nergens op aangesproken, dus kennelijk kan het wel). CO2-uitstoot betekent dat je hooguit in een andere categorie valt. Verbruik maakt op zich niet veel uit, behalve voor de portemonnee van de gebruiker, maar iedereen met een beetje ervaring weet dat je met comfortabel rijden het ideale gebruik in termen van verbruik toch niet naleeft.
De nox-uitstoot door diesels is echter een stuk ernstigere overtreding. Er is een reden dat er in Californië een dergelijke norm ingesteld is. Auto's van deze categorie die daar niet aan voldoen, mogen niet eens verkocht worden. Kortom, VW heeft gewoon illegale auto's verkocht al die tijd. Dat geldt niet voor auto's van de andere merken die nu in het nieuws zijn met overdreven cijfers qua uitstoot en verbruik.
Die andere merken verkopen geen diesel-auto in het populaire C en D-segment in de VS. Voor benzine-motoren is het balen van die NOx-norm zeer makkelijk.
Benzine heeft amper Nox-uitstoot. Dus daar is het geen factor. Er zijn wel regels rondom CO2, en dat wordt gewoon gehaald, maar dat is niet zo lastig te halen. Verder zijn er voor al die customized auto's, klassiekers, muscle cars ed. weer andere normen omdat ze in een andere categorie geplaatst worden.
[ Bericht gewijzigd door Djoetma op dinsdag 31 mei 2016 @ 22:20 ]
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken