Schultz onderzoekt verbod bellen op fiets
Minister Melanie Schultz (Infrastructuur) gaat onderzoeken of bellen op de fiets verboden kan worden. Ze heeft hiertoe besloten omdat er steeds meer ongelukken zijn met fietsers waarbij een mobiele telefoon in het spel was, liet ze donderdag weten.
Campagnes om het gebruik van de telefoon op tweewielers terug te dringen, leidden volgens een woordvoerster van het ministerie niet tot het gewenste resultaat. Een op de drie jongeren tussen de 12 en 21 jaar gebruikt de mobiele telefoon op de fiets.
En het aantal jongeren dat appt, belt of op het internet zit op de fiets neemt alleen maar toe. Dat leidt tot gevaarlijke situaties. Bij 20 procent van de ongevallen met fietsers tussen 12 en 24 jaar blijkt een smartphone een rol te hebben gespeeld, aldus de woordvoerster.
Vorig jaar mei meldde Schultz nog aan de Kamer niets te zien in een verbod van bellen op de fiets.
Schultz onderzoekt verbod bellen op fiets (Foto: ANP)
Lijkt me vanzelfsprekend.
Bellende fietsters kijken op zijn minst nog naar de weg.
Symboolwetgeving dus.
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
Heb een tijdje terug ook een jongere onder mijn stapvoets rijdende auto gehad omdat ze al bellend vanaf de stoep vanuit de verkeerde rijrichting ineens op de weg ging rijden.......
Gelukkig had ze niks, maar zijn beiden wel erg geschrokken
En natuurlijk is dat wel te handhaven. Je kunt ze gewoon rond acht uur op gaan wachten op scholieren of studenten fietsroutes.....van alle (hoge) boetes kan je dan weer extra handhavers gaan inzetten.
En ja, ik weet het zijn niet alleen scholieren die zo stom zijn om al fietsend te bellen.
Mijn neefje kwam een keer teleurgesteld al om 9 uur terug van een avondje uit.
"zo is er geen bal aan, die wijven zitten de hele tijd met hun nuffe snuiten naar zo'n smartphone the gluren! Kan ik net zo goed thuis gaan zitten gamen.. "
Dit hadden ze al moeten verbieden toen niet handsfree bellen in de Auto verboden werd !
Ze moeten het voor alle Bestuurders verbieden om rijdend te bellen heel simpel toch en ja ook voor ruiters die paard rijden die zijn namelijk ook bestuurder.
Het is het zelfde gezeik met alcohol , 0,5 promile voor bestuurders die langer dan 5 jaar hun rijbewijs hebben en voor beginnende bestuurders geld de eerste 5jaar 0,2 promile.. rot op gewoon Alcohol helemaal verbieden in het verkeer !
Is meer dat ze whatsappen bijvoorbeeld.
maar uiteindelijk geen verschil: er is toch geen handhaving
Niet hands-free bellen in het verkeer komt ook nog zeer veel voor. Of geen licht op je fiets, danwel door rood fietsen, etc etc.
want zo heb ik bijna een idioot van z'n fies gereden en rechts voor mij fietste,
en ineens voor m'n bumper linksaf sloeg. Ik had een zware machine achterin staan
en vastgeboden an de lat om lat betimmering en die latten braken wel af, en de fietser
was wel pleite, want anders had ik hem mooi gedwongen om die latten ter plekke te
betalen, zo niet, de politie erbij gehaald.
Dan nog de mongolen die in de auto tijdens het rijden met hun kut telefoon
zitten te twitteren. Die zouden ze een boete van 1000 euro moeten geven
en zou eenieder die daar een filmpje van maakt en zo ook het kenteken vd auto
in one take filmt, dat even moeten doorsturen naar een speciale website
waar de politie dan even aan de hand van het filmpje een vette boete uitschrijft!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
Maar het zal wel weer aflopen met een sisser en een theoretische boete die niet gegeven wordt omdat kentekens flitsen makkelijker is
http://www.privacybarometer.nl/
Verkeer is geen spelletje.
Voordeel van dat laatste is wel dat je in de ambulance je famillie al kan laten weten naar welk ziekenhuis ze moeten komen.
Ik heb soms als voetganger de neiging om expres onverwacht over te steken als ik een bellende fietser zie, 't is dat ik ook niet het risico wil lopen om zelf aangereden te worden.
Dan heb je dus in de eerste reactieperiode helemaal geen remkracht als fietser.
Dat er een verbod moet komen is duidelijk, maar hoe gaat men het handhaven?
De agent op straat is al jaren geleden wegbezuinigd dus wie moet de overtreding constateren en boetes uitdelen?
Moet je maar op het verkeer letten
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Laboro te salutante
op mijn fiets zat. Dit was begin jaren '70 . De directeur van de school had dit gezien en
ik moest de volgende dag bij hem komen. Hij vertelde mij dat hij mij had zien fietsen met een radio
(zonder hoofdtelefoon) en zei dat hij dit absoluut niet kon en levensgevaarlijk was in het verkeer.
Uiteraard zou hij mij in de gaten houden, zo vertelde hij, en zou ik flink in de problemen komen
als ik dit nog een keer zou doen. Het was nog in de tijd dat de schooldirecteur iedere leerling kon,
en de directeur zich verantwoordelijk voelde wat er in en om de school gebeurde.
Het probleem, zoals altijd in dit landje, is de handhaving. Want een verbod op smartphones op de fiets klinkt leuk, maar moet ook weer gehandhaafd worden, iets dat we nu al niet doen.
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
En anders is een stevige wandelstok geweldig gereedschap.
Alleen wordt er nagenoeg niet op gehandhaafd, het enige wat een verbod doet is het gemakkelijker maken om te handhaven, maar het probleem zit hem, zoals altijd, in het handhaven.
Extra agenten is trouwens onwaarschijnlijk, de reorganisatie tot nationale politie was vooral bedoeld om met minder geld meer werk van een hogere kwaliteit met minder mensen te doen. Er moeten nog wat mensen weg bij de politie...
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken