Prototype-remasters presteren slechter dan origineel

Dinsdag jongstleden maakten we bekend dat zonder enige aankondiging er opeens een Prototype-bundel verschenen was in de Xbox One-store. Deze geheimzinnige verschijning zou bijna doen vermoeden dat men liever niet heeft dat het iemand zou opvallen. Nu is duidelijk waarom.

DigitalFoundry, het aan Eurogamer gelieerde analyseplatform, heeft de remasters onder de loep genomen en de resultaten zijn uitermate teleurstellend.

Het eerste deel van Prototype draait op 30fps met Xbox One's adaptive V-sync, waarbij drops naar 20-25fps geen uitzondering zijn wanneer er explosies op het scherm plaatsvinden. Bovendien is er voortdurend sprake van screen-tearing zodra het wat druk wordt in beeld. Verder speelt de game redelijk, hoewel er behalve een iets hogere resolutie weinig bijzonders op te merken is ten opzichte van het origineel.

Bij Prototype 2 wordt echter pas echt duidelijk hoe dramatisch slecht een 'remaster' kan zijn. De Xbox One-versie lijdt aan voortdurende stotteringen tijdens cutscenes en op momenten dat de camera van hoek wisselt. Wanneer je je eenmaal begeeft op en tussen de wolkenkrabbers van Manhattan, wordt duidelijk dat de game op een gemiddelde van 20-25fps speelt, met zeer storende screen-tearing. Volgens DigitalFoundry is dit een van de slechtst presterende Xbox One-games ooit, ondanks zijn relatief bescheiden origine. Hoewel er sprake is van ietwat verbeterde licht- en physics-effecten, is het totaalplaatje bedroevend.

Het meest schrijnende is nog niet genoemd. Prototype 2 voor Xbox One presteert slechter dan de PlayStation 3-versie. Zelfs meekomen met het origineel van Xbox 360 lukt nauwelijks. Wanneer je je vliegend over NYC begeeft, daalt de framerate soms tot een treurige 18fps, waar de last-gen consoles het nog op 20fps wisten te houden. PlayStation 3 was al winnaar ten aanzien van de prestaties van de toenmalige Prototype-versies, maar wint het nu zelfs van Xbox One. De remasters hebben voortdurend last van zeer storende screen-tearing, waar daar in het verleden geen of nauwelijks sprake van was.

Uiteindelijk is het gewoon een draak van een remaster. Het enige wat je krijgt is een resolutie-boost, waarbij verder eigenlijk nauwelijks iets verbeterd is. Een constante framerate van in ieder geval 30fps was schijnbaar nog te veel gevraagd. Het uitblijven van enige marketing omtrent deze titels lijkt opeens een stuk logischer. Er zit waarschijnlijk ook nog een PlayStation 4-versie aan te komen, maar als dit een voorbode is van hoe dergelijke remasters worden uitgepoept, is er niet veel hoop en toont het vooral hoezeer het woordje 'remaster' aan inflatie onderhevig is.