Nieuws
Motorrijder omgekomen in Hoofddorp
Bij een verkeersongeluk in Hoofddorp is woensdagavond een motorrijder om het leven gekomen.
De motorrijder botste op de achterkant van een geparkeerde vrachtwagen. Dit heeft de politie in Noord-Holland donderdagochtend laten weten. Over de nadere omstandigheden van het ongeluk kon de zegsvrouw nog geen mededelingen doen.
ook is te zien dat 25 meter voor de geparkeerde vrachtwagen een vluchthaven was en hij had hem ook gewoon op een parkeer terrein van een van de bedrijven kunnen zetten. beetje vreemde keuze van de chauffeur
https://www.google.nl/map(...)1s0x47c5e73f980ae21d:0x66147af0cb853e2b!6m1!1e1
http://www.112meerlanden.(...)rkeerde-vrachtwagen/
http://www.vbi.nl/
"Het is niet eens lekker bier" - james bond over heineken.
Caffas Rain ook op spotify
-Jeremy Clarkson-
toch vraag ik me wel af wat zijn snelheid was. als je het bordje met de 1 ziet, lijkt dat op het eerste punt waar hij of de motor de grond raakte, dat is echt vlak op de vrachtwagen, dat zie je toch eerder aankomen en dan handel je toch, uitwijken of eraf springen
ik rijd zelf ook motor...en heb ook weleens een aanrijding ergens achterop gehad, maar ik zag echt ruim van te voren dat het helemaal mis zou gaan, de glijsporen waren toen ook veel langer
En de meest voorkomende reden: gewoon een klein 'semi onschuldig' moment van onoplettendheid. Wellicht net te relaxed aan het rijden, net even iets te weinig opletten. Gaat normaal altijd goed of ben je snel genoeg bij de zogenaamde 'oeps momenten', maar hij bekoopt het nu met de dood. Door op een vrachtwagen te klappen die op de meest domme plaats ooit staat geparkeerd.
En zo kan ik wel even door gaan. Er zijn nogal wat zaken die kunnen leiden tot een ongeluk, waarbij snelheid maar één enkel onderdeel daarvan is. Ook het gebrek aan lengte van rem sporen zegt niet zoveel, behalve dat hij de vrachtwagen te laat heeft opgemerkt (gezien ook het tragische einde..). Juist zeer lange rem sporen geven een indicatie van een te hoge snelheid..
als je goed voor je kijkt, dan merk je zo'n obstakel op. als je snelheid niet te hoog is, heb je veel meer tijd dan dat je te hard versnellend op een obstakel afrijdt.
maar om duidelijk te zijn, imho is de vrachtwagen totaal fout, de motorrijder wordt zwaar gestraft voor waarschijnlijk een klein moment van onoplettendheid. en toegegeven, toen ik een ongeval had, kwam dat ook doordat ik schrok en mezelf onderuit remde
[edit] om nog even toe te voegen, je hebt gelijk dat er heel veel oorzaken aan een ongeluk kunnen zijn, echter hier is het de motorrijder die als enige in het straatbeeld bewoog, geen ander verkeer of voetgangers of kinderen[/edit]
mist had ik nog geen rekening mee gehouden...dan zou hij idd weleens totaal kansloos geweest kunnen zijn, echter als het erg mistig is, pas je je snelheid toch ook aan?
We zullen het waarschijnlijk nooit weten. Maar ik vind het altijd zo makkelijk om gelijk naar snelheid te grijpen bij dit soort zaken. Waarbij je zelfs kunt gaan discussiëren tot welke snelheid hij dan de vrachtwagen had moeten zien en ontwijken.. Wanneer is een snelheid te hoog en leidt deze specifiek tot het ongeluk.
'Oh, dan zal hij wel te snel hebben gereden' is gewoon veels te simplistisch.
Wat ik al zei, er spelen vaak veel meer factoren mee. Ook hier, want het was nacht, vrachtwagen stond op een volledig vreemde positie (je verwacht hem daar écht niet), vlak na een flauwe bocht, zonder verlichting in een omgeving met minimale verlichting waardoor z'n reflectoren minder opvallen. Ik betwijfel ten zeerste of dit overdag ook was gebeurd namelijk, met verder exact dezelfde omstandigheden. Of in het pikkedonker op een rechte weg om maar iets te noemen.
En vergeet ook niet, een auto kon de vrachtwagen nog maar ternauwernood ontwijken. Die reedt dan ook te hard maar net niet té hard?
Ik denk dat die vrachtwagen daar gewoon vies onduidelijk stond te zijn, waar iemand toch weinig te verwijten valt als ie daar in klapt.
Edit, je kunt overigens bij élk ongeluk wel over snelheid beginnen. Aangezien juist de voortbeweging an sich het ding is waarom het gebeurt (als iedereen stil blijft staan krijg je ook nooit een botsing).
[ Bericht gewijzigd door Rappetor op donderdag 19 februari 2015 @ 13:07 ]
Bij nader inzicht (het bekijken van de foto's) vind ik het maar een vreemd verhaal. Het gewoon binnen de bebouwde kom en het lijkt erop dat de motorrijder zich eerst onderuit geremd heeft. anders schuif je nooit zover onder een trailer.
Motorrij es 1.1 waar je kijkt ga je naartoe, dus bleef je in de paniek fixeren op die boom/vrachtwagen dan ga je d'r ook bovenop rijden. 90% van de beheersingsoefeningen komt daar eigenlijk op neer, of heeft er raakvlakken mee.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken