Mansveld bekijkt snellere treinen
Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) wil bekijken of de nieuwe intercity's die de NS wil aanschaffen ook harder dan 200 kilometer per uur kunnen gaan rijden. Dat zei de bewindsvrouw maandag tijdens het debat over de alternatieve plannen voor de Fyra.
Ook gaat Mansveld de boodschap vanuit de Kamer om eerder hsl-materieel te laten rijden 'indringend overbrengen' aan de NS. Het spoorbedrijf wil de nieuwe intercity's pas rond 2021 invoeren, maar volgens Betty de Boer van regeringspartij VVD kunnen er al binnen vier of vijf jaar snellere treinen rijden, bijvoorbeeld van Deutsche Bahn.
De Boer vindt de ambitie van de NS te laag. De liberaal eist dat het spoorbedrijf ook zelf met treinen gaat rijden die harder kunnen dan 200 kilometer per uur. Mansveld wees erop dat de nieuwe intercity's van de NS mogelijk ook 220 kilometer per uur kunnen rijden. "Ik kan me voorstellen dat daar verder naar gekeken gaat worden."
De bewindsvrouw zei verder dat de NS bewust heeft gekozen om zelf geen nieuw hsl-materieel aan te schaffen, maar het vervoer over te laten aan Thalys en Eurostar. Dat zijn bedrijven met een bewezen staat van dienst en jarenlange ervaring met hogesnelheidstreinen.
Daarnaast beloven ze op termijn materiaal van de db wat max 149 kan, de zogenaamde icx maar daarvan is recentelijk besloten dat ze toch niet worden aangepast voor buitenlandse inzet door geldgebrek.
Nog even afgezien van de eis dat ze ook een aanzienlijk deel van het hrn willen.
Bovendien, 160km/u is nog altijd sneller dan de topsnelheid van een dubbeldekker.
I still hesitate to use spaces
in file names.
Nu we het over opvoeren hebben, was de Fyra niet ook eigenlijk een opgevoerde intercity?
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken