'We hebben meer geld dan we nodig hebben'
Nadat we eerder deze week al berichtten over de 240 miljoen dollar die Mojang tot nu toe binnen heeft geharkt met Minecraft, kunnen we nu berichten dat Mojang dat zelf ook een groot bedrag vindt. Zo hebben ze elk bod op hun bedrijf afgewimpeld.
De quote in de titel komt van mede-oprichter van het Zweedse bedrijf Carl Manneh. Hij stelt dat het bedrijf nog veel meer kan verdienen als ze Mojang verkopen, maar dat zoiets niet echt nodig is. Daarnaast zegt Manneh dat Mojang wellicht zo succesvol is geworden doordat ze zelfstandig games hebben kunnen maken. Zo is alles wat kleinschaliger en sneller geregeld, wat weer ten goede komt aan de snelheid waarmee games gemaakt kunnen worden.
Volgens de geruchten wil de mede-oprichter van Napster, Sean Parker, Mojang kopen. Om dit voor elkaar te krijgen heeft hij de drie oprichters van Mojang, Manneh, Markus Persson en Jakob Porser, een aanbod gedaan om per privévliegtuig naar Londen te komen voor een feest, maar dat hebben de mannen niet aangenomen. Sowieso tot de nabije toekomst blijft de 'Manneh' dus bij Mojang zelf.
Minecraft-makers niet open voor verkoop bedrijf
Bugs zoals deze voorkomen in de nieuwe updates van Minecraft worden over het algemeen best geaccepteerd omdat het altijd zo gegaan is met Minecraft, maar over het algemeen worden ontwikkelaars geflambeerd als ze met een dergelijk product op de markt komen. Natuurlijk waren de disclaimers in het geval van Minecraft heel duidelijk: Expect Bugs..
Ik gun ze hun verdiensten verder van harte en speel zelf erg graag minecraft (als het kan dagelijks). Maar hetzelfde kunstje kunnen ze waarschijnlijk niet nog eens op dezelfde manier doen, en het zal ook erg moeilijk worden (al dan niet onmogelijk) om het succes van minecraft te overtreffen.
Ze zouden eventueel een heel klein deeltje van hun kapitaal kunnen gebruiken om iig een betere website te ontwikkelen voor Minecraft.
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
uuuh, ja?, is dat niet genoeg? weirdo.
240 miljoen (and counting), blaas je niet zomaar eventjes doorheen hoor, tenzij je hele domme dingen gaat doen zoals tripple A games willen maken, en dat zullen ze waarschijnlijk niet doen.
Plus dit is een Bouw je eigen meuk spel, dit soort spellen hebben potentieel een waanzinnig lange levensloop. (denkt aan mensen die computers voor de lol erin bouwen, of de starship enterprise, dat soort phreaks)
[ Bericht gewijzigd door D1ngus op dinsdag 5 februari 2013 @ 13:47 ]
En graaien hebben ze natuurlijk al gedaan hè, en doen ze nog steeds. Het spel had nu ook 5 dollar kunnen kosten. Of gratis kunnen zijn. Ze zijn immers toch binnen. Maar ik geef ze geen ongelijk hoor. Zij denken: het verkoopt toch wel voor deze prijs, dus wij kunnen incasseren!
Heb het zelf overigens ook gekocht
Als je $5 betaalt voor een game die nog in beta status is, accepteer je bugs een stuk sneller dan bij een game die je voor $60 in de winkel hebt gekocht.
Het voordeel voor de ontwikkelaar is dat er al geld binnen komt tijdens de ontwikkeling van een game.
Bij de grote studio's werkt het vaak zo:
Een uitgever betaalt een voorschot voor de ontwikkeling van een game. Als dat voorschot op is, moet de game de winkel in, of de studio gaat failliet.
Resultaat: Vaak liggen er games in de winkel waar nog een hoop bugs in zitten.
Sommige uitgevers (blizzard, valve) stellen een game liever 2 jaar uit en gaan ver over het budget, als er maar een goede game uit komt.
Nu is minecraft een rolmodel geworden voor soortgelijke projecten die ook door studio's omarmd gaan worden. Niet voor AAA maar voor de wat kleinere projecten, toch zie je dat mensen als het wat meer professioneel wordt meer eisen gaan stellen, en bugs horen daar liever niet bij. Zeker als het grove bugs betrefd kunnen mensen genadeloos een developper afstraffen en kan een project floppen. Al helemaal als de developper wel het geld heeft om te investeren in meer kwaliteit, maar dit gewoonweg niet doet.
DayZ developper Dean Hall heeft dit goed door en wil naast het behouden van het minecraft businessmodel wel dat de kale standalone die uit gaat komen van de meeste bugs verlost is als deze voor het publiek beschikbaar komt.
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
Ik was altijd in de veronderstelling dat daar niemand echt rijk aan geworden was
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
Hij ownt een huis van 20m dollar en is vet loaded.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken