'Bijna crash op weg naar Schiphol'
Twee passagiersvliegtuigen van KLM en Garuda zijn vorige maand bijna op elkaar gebotst ten zuiden van Alkmaar. Ze vlogen op dezelfde hoogte recht op elkaar af, blijkt uit transpondergegevens die door de site inzicht.bezoekbas.nl worden bijgehouden. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een onderzoek ingesteld, schrijft de Volkskrant woensdag.
Een ongeluk werd volgens de krant voorkomen doordat de piloten op het laatste moment een uitwijkmanoeuvre uitvoerden. Als ze elkaar vijftien seconden later hadden opgemerkt, waren de vliegtuigen op elkaar geklapt. De vliegtuigen, een Boeing 738 van KLM en een A332 van Garuda, vervoerden samen vijfhonderd passagiers.
De kans op overlevenden bij een botsing in de lucht is nihil. De brokstukken hadden op de grond nog voor slachtoffers kunnen zorgen. De vliegtuigen waren op weg naar twee verschillende landingsbanen die naast elkaar liggen. Die van Garuda kwam vanuit het oosten en moest naar links afbuigen, die van KLM vanuit het westen en moest naar rechts afbuigen.
Normaal zit er een hoogteverschil tussen de aanvliegroutes om botsingen te voorkomen, maar het toestel van Garuda vloog precies op de aanvlieghoogte voor de landingsbaan van het KLM-toestel. Ook zette het de bocht te laat in, waardoor het lijkt dat de piloten dachten dat ze op de andere landingsbaan, de Polderbaan, moesten landen.
Nadat de toestellen elkaar opmerkten, zijn ze op dezelfde hoogte naast elkaar verder gevlogen en geland. De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt waarom de piloten van Garuda dachten dat ze op de Polderbaan moesten landen.
Frontale botsing passagiersvliegtuigen voorkomen (Foto: Novum)
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
\[b\]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet\[/b\]
Kan aan mij liggen, maar dan was het toch juist fout gegaan?
Er werd naar het zuiden geland, parallel banen 18L(eft) en 18R(ight). Standaard procedure, maar ze horen op verschillende hoogtes te naderen
C. Sagan
TCAS zit gewoon geinstalleerd op de A330.
Het zou me niks verbazen als Indonesische piloten nog geen brommerrijbewijs kunnen behalen in nederland.
Ik trapte net buiten bijna in een hondendrol, maak de frontpage van 5 januari maar vast vrij!
Sindsdien is TCAS, en het gebruik ervan, wel verbeterd maar zolang er mensen achter de de stuurkolom/joystick zitten kan het nog altijd verkeerd gaan
Overigens is dit een sensatie bericht. Uireindelijk is er niks gebeurd en geeft aan, dat procedures en hulpmiddelen goed functioneren. Überlingen was een perfect voorbeeld wanneer procedures en hulpmiddelen niet functioneren. Sindsdien zijn er zoveel verbeteringen aangebracht, dat het beperkt blijft tot dit soort incidenten en dus niet verkeerd afloopt. 100% garantie kun je nooit geven, maar dagelijks sta je bloot aan veel enstigere gevaren dan dit.
Wake up, blijf bij je electro zooi, dan blijf ik ook in m'n eigen branche.
[ Bericht gewijzigd door Bowny op woensdag 5 december 2012 @ 15:27 ]
Haal het idee dat Garuda (waar ik zelf ook geen liefhebber van ben) geen TCAS heeft nou maar gewoon uit je hoofd. Dit soort apparatuur is in Europa al 12 jaar verplicht op dit soort machines.
En als je denkt dat Air Crash Investigation heilig is, dan zal ik je uit je droom helpen
Maar in feite ging het vooral mis doordat de Russen hun TCAS-instructie om te klimmen niet opvolgden en vertrouwden op het oordeel van de verkeersleiding die hen vertelde dat ze moesten dalen, wat ze nooit hadden moeten toen
Maar ik ga absoluut niet zeggen dat we mensen uit de cockpit moeten verbannen. Piloten hebben toestellen aan de grond (of op het water) weten te krijgen met ernstige decompressie, zonder motoren, brandstof, onderstel of zelfs zonder hydraulische systemen. En dat wil ik dan echt niet enkel aan een computer overlaten als het daarop aankomt
Helaas blijft menselijk falen niet compleet te verwijderen uit welk proces dan ook ter wereld. Dat is een risico die wij elke dag nemen.
Edit:
Oh ja, was er vergeten bij te zeggen: De procedures waren wel ontoereikend bij Skyguide. tegenwoordig mag men bij ATC centra's niet meer dan 1 systeem offline of met een verminderde werking hebben. Voor deze tijd was het vrij normaal bij veel ATC centra's dat ze meerder systemen offline haalden. Maar omdat het gemeengoed was, zegt niet dat de procedures niet te kort schoten.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken