'Merendeel provinciale wegen onveilig'
De verkeersveiligheid op veel provinciale wegen kan aanzienlijk beter. Een beter wegontwerp zou daar de oplossing voor zijn. Dat meldt de ANWB donderdag op basis van een onderzoek van wegen in Gelderland en Overijssel.
In het onderzoek scoorde tweederde van de wegen in Gelderland en driekwart van de wegen in Overijssel twee van de maximaal te behalen vijf sterren. Vijftien wegvlakken scoorden slechts een ster en dienen met voorrang opnieuw te worden onderzocht en aangepast, oordeelt het rapport.
Op provinciale wegen vallen relatief veel doden en gewonden. Vorig jaar viel 22 procent van de landelijke verkeersdoden op de provinciale hoofdwegen, die in totaal minder dan zes procent van het wegennet uitmaken. De laatste jaren is in de aantallen verkeersslachtoffers op provinciale wegen een stijging zichtbaar.
Een beter wegontwerp zou het aantal slachtoffers sterk naar beneden kunnen brengen, denkt de ANWB. Investeren in relatief simpele oplossingen, zoals een verbrede of beveiligde middenberm, extra vangrails en veiligere kruispunten zouden ervoor kunnen zorgen dat een stuurfout niet direct ernstige gevolgen heeft.
Voor het onderzoek werd een speciale auto ingezet die in Gelderland en Overijssel panoramische video-opnamen maakte. Ook de wegen in andere provincies zullen binnenkort op deze manier geïnspecteerd worden, meldt de ANWB.
Als weg onveilig is pas je je gewoon aan.
We zijn met ruime afstand het veiligste verkeersland van de wereld, hoe veiliger moeten wij nog worden? Ik denk soms dat ongelukken bij het leven horen en dat we dat soms moeten accepteren
en ondertussen word je op de snelwegen dood gegooid met controlles
een 3e rijbaan om (langzaam rijdend verkeer, zoals tractors) in te halen zou al veel schelen ook wss
Als mensen nu eens zouden stoppen met inhalen op die 80km/u wegen zal dat al een hoop doden schelen.
Volgens mijn man (en ik akn het daarmee eens zij) is juist het slome, langzame rijden oorzaak van minder oplettendheid.
Ik kan dat wel beamen omdat ik EN een Vito EN een TT reed........ als ik op snelheid reed met de TT lette ik honderd maal meer op dan als ik op de rechterstrook tufte met de Vito.
Mensen vallen in slaap achter het stuur, omdat alles zo simpel gemaakt wordt. Als je gedwongen word op te letten, dan ga je dat ook doen.
MCB radio 747KHz Middengolf
Dit draait gewoon om geld. Er gaan vele miljarden in om, om ieder jaar maar weer mensen aan het werk te houden door wegen open te breken, minieme aanpassingen te doen die vaak volkomen nutteloos zijn, en daarna weer gereed te maken.
In Eindhoven zijn ze nu jaren bezig geweest om wegen minder breed te maken, wat voor veel ergernis en gevaarlijke situaties lijdt, en ik twijfel er niet aan dat ze binnen 10 jaar de boel weer openbreken om diezelfde wegen dan weer breder te maken (oftewel zoals het was...).
Overal in NL kom je om vrijwel iedere hoek wel weer nieuwe wegwerkzaamheden tegen, omdat steden en gemeenten hun complete budget moeten opmaken, want dan krijgen ze het jaar erop weer net iets meer geld van de staat. Het is te belachelijk voor woorden.
...en dan kijk je op Alkmaar-Noord, waar dagelijks autoruiten worden ingeslagen en fietsen worden gestolen/gesloopt, en dan kan de gemeente het niet eens opbrengen om er gewoon een paar camera's neer te hangen en een meld-/controlekamer in te richten, voor misschien 200.000 euro per jaar ofzo...!?
Ze zijn druk, maar vaak net niet druk genoeg om vier stroken te rechtvaardigen
Blijkbaar trekken die bakken van de baas nu eenmaal arrogante asociale klapjosti's aan.
Allemaal in een dwangbuis in polonaise achterelkaar aan. Ja, dat is zeker veiliger. Stelletje dwangneurotisch autistische organizaties.
VVD-oplossing: provinciale wegen voor bedrijfswagens belastingvrij maken, voor privégebruik belastingverdubbeling.
GroenLinks-oplossing: alle wegen verwijderen en natuurreservaten en windmolenparken van maken.
D66-oplossing: hebben geen oplossing, maar vinden het wel schandalig.
PvdA-oplossing: zeggen dat er naar een oplossing gekeken wordt en uiteindelijk niets doen.
SP-oplossing: alle bedrijfswagens verbieden.
SGP/ChristenUnie-oplossing: erop vertrouwen dat de Here het wel oplost.
PVV-oplossing: al het tuig van de weg af schieten.
75-80 km/h, 2 seconden en overzichtelijke weg. De inhaler scheurde later weg met ~ 100-110 km/h.
Voor de rest zal die weg ook niet hoog scoren - als je op sommige stukken daar de weg afgaat zit je in een boom, sloot of wat stilstaand water langs de kant van de weg. Meerdere doden in de laatste paar jaar wegens te hoge snelheid en bomen ook.
Doe gewoon normaal, met 75km/u kom je er ook.
Daarentegen ook eens met jou, als het gewoon druk is heeft het geen nut om te gaan inhalen.
Ben wat dat betreft nog steeds voorstander van een wisselende derde strook (1km een richting inhalen vervolgens 1km andere richting inhalen).
OT:
Dit zegt natuurlijk niet veel. Als de stijging van het aantal ongevallen/doden ook op de onderzochte wegen heeft plaatsgevonden, ja, dan kan je conclusies gaan trekken. Tot die tijd: bedankt voor het bericht, maar verder waardeloos.
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
jij blaat gewoon altijd hetzelfde...
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken