Kamer kraakt kortzichtig spoorbeleid
Het ontbreekt aan regie en visie op het spoor. De strategie is veel te veel gericht op de korte termijn, wat een risico vormt voor de kwaliteit van het spoorstelsel. Dat zijn de conclusies van een uiterst kritisch rapport van de parlementaire onderzoekscommissie dat donderdag in de Tweede Kamer is gepresenteerd.
Het rapport Onderhoud en Innovatie Spoor velt een hard oordeel over het beleid rond het spoor. Dat zou te veel gericht zijn op de korte termijn. "De minister van Infrastructuur en Milieu moet geen incidentenminister zijn, maar de systeemverantwoordelijkheid waarmaken", stelt de onderzoekscommissie onder leiding van PvdA-Kamerlid Attje Kuiken.
Volgens de commissie ligt de focus te veel op besparingen op de korte termijn. Mede daardoor worden door de verantwoordelijke minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) en spoorbeheerder Prorail beleidskeuzes gemaakt zonder deugdelijke informatie over de kosten en de opbrengsten op de lange termijn.
"De relatief lage onderhoudsbudgetten en de lage vervangingsgraad vormen een risico voor het behoud van de kwaliteit", staat in het rapport. En hoewel het Nederlandse spoor in vergelijking met andere landen hoge prestaties levert wijzen de vele storingen die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan volgens de Kamercommissie op 'onvoldoende robuustheid van de infrastructuur'. Er zijn 'ernstige zorgen over het behoud van de spoorkwaliteit'.
Het rapport is ook kritisch over de manier waarop de Tweede Kamer wordt geïnformeerd over de besteding van de spoorbudgetten. De commissie kon geen goed beeld krijgen van de geldstromen die naar ProRail gaan en vraagt zich af of dit komt door onkunde of onwil bij het ministerie om deze gegevens aan te leveren. "De minister heeft de afgelopen jaren op onnavolgbare wijze met honderden miljoenen geschoven."
Ze hebben zelf de Ns geprivatiseerd omdat dan alles beter zou worden, want volgens de VVD visie is privatiseren het beste wat ons kan overkomen. Marktwerking het toverwoord.
Nou blijkt dat het een bedrijf is als elk ander wat alleen op zo kort mogelijke termijn zo veel mogelijk winst wil maken. Is dat dan echt een verrassing?
Ben ik blij dat ik in de auto zit
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
Sommige dingen moet je niet privatiseren omdat ze te belangrijk zijn.
Het wegennet moeten ze nooit privatiseren. De spoorwegen en de zorg hadden wat mij betreft ook nooit geprivatiseerd moeten worden.
(a) Het moet logisch kunnen (wat bij het spoor niet het geval is, tenzij je 3 x zoveel rails gaat leggen, wat ondoenlijk is in een land als Nederland).
(b) Je moet prijsafspraken voorkomen (dus geen Wiegel-zorgverzekeraarskartel).
(c) De enige taak van de overheid moet het vaststellen van targets en controle op deze harde targets zijn. Niet halen => oprotten uit de markt.
suuuuuuuuuuuuuure.
(veegt haar dikke reet met het rapport af?)
Bedrijven gaan enorm misbruik maken en de politiek is te sloom/laks/traag/onverschillig om er iets aan te doen.
Dan kies ik liever het zekere voor het onzekere en zeg ik: aub niet privatiseren.
Maar politici bedoelen met privatiseren: 'We geven bedrijf X een zak geld mee om iets mee te doen en we trekken onze handen ervan af'...
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken